Sabtu, 5 Mac 2016
TOBU WORLD SQUARE - JAPAN / MINIATURE PARK (ANCIENT WORLD)
TOBU WORLD SQUARE - JAPAN / MINIATURE PARK (ANCIENT WORLD)
日本語】時空を超える旅~JOURNEY THROUGH SPACE-TIME~ Kawagoe City Promotion Movie
日本語】時空を超える旅~JOURNEY THROUGH SPACE-TIME~ Kawagoe City Promotion Movie
川越を旅する A daytrip to the Kawagoe city which is referred to as Ko-Edo town
川越を旅する A daytrip to the Kawagoe city which is referred to as Ko-Edo town
Sunnah Yang Ditinggalkan Melayu
Bahan dari facebook untuk di kongsi....
Sunnah Yang Ditinggalkan Melayu
Sunnah Yang Ditinggalkan Melayu
20 hrs ·
Di
antara waktu doa paling mustajab dalam solat selain daripada semasa
kita bersujud adalah ketika duduk Tawaruk (duduk dengan kaki kiri
dihamparkan ke sisi kanan dan punggung
di atas lantai) iaitu selepas bacaan Tasyahhud Akhir (Tahiyyat Akhir)
dan sebelum memberi salam. Inilah waktu yang tidak pernah ditinggalkan
dan sering Nabi Muhammad saw amalkan untuk permohonan doa.
Berdoa ketika ini adalah masyruk dan sunnah dengan disepakati oleh
majoriti ulama. Malahan ada kalangan salaf dan khalaf menganggapnya
wajib. Sebagaimana Tawus bin Kaisan mengarahkan sesiapa yang tidak
membaca doa sebelum salam supaya mengulangi solatnya.
Daripada Ibn Masud: “Kemudian (selepas tasyahhud akhir) hendaklah memilih daripada doa-doa yang paling dikaguminya.”
-HR Bukhari dan Muslim
Di antara doa2 lain selepas bacaan Tasyahhud Akhir sebelum memberi salam yang khusus dan terbaik serta sering diamalkan oleh Rasullullah saw adalah dengan membaca doa berikut :
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ ، وَمِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ
“Ya Allah, Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari siksaan kubur, siksa neraka Jahanam, fitnah kehidupan dan setelah mati, serta dari kejahatan fitnah Almasih Dajjal.”
-HR. Bukhari dan Muslim
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، وَعَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : “إِذَا تَشَهَّدَ أَحَدُكُمْ ، فَلْيَسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْ أَرْبَعٍ ، يَقُولُ : اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِالدَّجَّالِ ”
Daripada Abu Hurairah Radliyallaahu’anhu, beliau berkata: “Rasulullah ﷺ bersabda: “Apabila salah seorang kamu telah bertasyahud (akhir), hendaklah dia memohon perlindungan Allah daripada empat perkara.” Iaitu dengan membaca (doa di atas).
-Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim
.
Dari Abu Hurairah Radliyallaahu’anhu, Rasulullah saw bersabda:
إِذَا فَرَغَ أَحَدُكُمْ مِنَ التَّشَهُّدِ الآخِرِ فَلْيَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنْ أَرْبَعٍ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ
“Jika salah seorang di antara kamu selesai tasyahud akhir (sebelum salam), mintalah perlindungan kepada Allah dari empat perkara:
(1) azab neraka jahannam,
(2) azab kubur,
(3) penyimpangan ketika hidup dan mati,
(4) keburukan Al masih Ad Dajjal.”
-HR Muslim
Mari kita berusaha menghafal, menghayati dan mengamalkan doa selepas bacaan Tasyahhud Akhir (Tahiyyat Akhir) ini untuk memohon perlindungan daripada Allah سبحانه وتعالى daripada 4 jenis perkara / fitnah besar tersebut.
Doa2 diatas dibaca semasa masih lagi didalam Solat iaitu sewaktu duduk didalam keadaan Tahiyat Akhir selepas selesai membaca kesemua bacaan tahiyat akhir solat SEBELUM Memberikan Salam dan menamatkan Solat.
Manakala Sewaktu Solat berjemaah, walaupun pada waktu itu mustajab dan disunatkan berdoa, TETAPI jika sebagai MAKMUM, kitaWAJIB MENGIKUTI IMAM. Jadi sekiranya sempat bolehlah membaca doa tersebut tetapi Jika Imam Telah Memberikan Salam iaitu Mengakhiri Solat Berjemaah Tersebut maka antum WAJIB Mengikut Imam memberi salam dan Menyelesaikan Solat Tersebut.
Maknanya Dijelaskan Lagi Jika Didalam Solat Berjemaah Setelah Kita Selesai membaca Tahiyat Akhir itu, Sementara Imam BELUM MEMBERIKAN SALAM Untuk Mengakhiri Solat jemaah maka selagi itu dibolehkan membaca Doa2 Tersebut Akan TETAPI jika sewaktu membecanya Imam Sudah Memberikan Salam untuk menamatkan Solat Tersebut maka Antum semua WAJIB Berhenti membaca Doa itu dan memberikan Salam Kerana Kewajipan mengikut imam Itu Lebih utama Seperti disebutkan didalam Hadis, Rasulullah saw bersabda:
إِنَّمَا جُعِلَ الْإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ فَإِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوا وَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا وَإِذَا سَجَدَ فَاسْجُدُوا وَإِنْ صَلَّى قَائِمًا فَصَلُّوا قِيَامًا وَنَزَلَ لِتِسْعٍ وَعِشْرِينَ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ آلَيْتَ شَهْرًا فَقَالَ إِنَّ الشَّهْرَ تِسْعٌ وَعِشْرُونَ
“Sesungguhnya imam itu dijadikan untuk diikuti. Maka jika dia bertakbir, maka bertakbirlah kamu. Jika dia rukuk, maka rukuklah kamu. Jika dia sujud, maka sujudlah kamu. Jika dia solat dengan berdiri, maka solatlah kamu dengan berdiri.”
-HR Bukhari dan Muslim
Maka Doa ini Sangat Dituntut untuk membacanya dikala Kita semua Bersolat sunat sendirian, Jangan Lepaskan Peluang ini.. InshaALLAH..
Wallahualam..
Daripada Ibn Masud: “Kemudian (selepas tasyahhud akhir) hendaklah memilih daripada doa-doa yang paling dikaguminya.”
-HR Bukhari dan Muslim
Di antara doa2 lain selepas bacaan Tasyahhud Akhir sebelum memberi salam yang khusus dan terbaik serta sering diamalkan oleh Rasullullah saw adalah dengan membaca doa berikut :
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ ، وَمِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ
“Ya Allah, Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari siksaan kubur, siksa neraka Jahanam, fitnah kehidupan dan setelah mati, serta dari kejahatan fitnah Almasih Dajjal.”
-HR. Bukhari dan Muslim
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، وَعَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : “إِذَا تَشَهَّدَ أَحَدُكُمْ ، فَلْيَسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْ أَرْبَعٍ ، يَقُولُ : اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِالدَّجَّالِ ”
Daripada Abu Hurairah Radliyallaahu’anhu, beliau berkata: “Rasulullah ﷺ bersabda: “Apabila salah seorang kamu telah bertasyahud (akhir), hendaklah dia memohon perlindungan Allah daripada empat perkara.” Iaitu dengan membaca (doa di atas).
-Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim
.
Dari Abu Hurairah Radliyallaahu’anhu, Rasulullah saw bersabda:
إِذَا فَرَغَ أَحَدُكُمْ مِنَ التَّشَهُّدِ الآخِرِ فَلْيَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنْ أَرْبَعٍ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ
“Jika salah seorang di antara kamu selesai tasyahud akhir (sebelum salam), mintalah perlindungan kepada Allah dari empat perkara:
(1) azab neraka jahannam,
(2) azab kubur,
(3) penyimpangan ketika hidup dan mati,
(4) keburukan Al masih Ad Dajjal.”
-HR Muslim
Mari kita berusaha menghafal, menghayati dan mengamalkan doa selepas bacaan Tasyahhud Akhir (Tahiyyat Akhir) ini untuk memohon perlindungan daripada Allah سبحانه وتعالى daripada 4 jenis perkara / fitnah besar tersebut.
Doa2 diatas dibaca semasa masih lagi didalam Solat iaitu sewaktu duduk didalam keadaan Tahiyat Akhir selepas selesai membaca kesemua bacaan tahiyat akhir solat SEBELUM Memberikan Salam dan menamatkan Solat.
Manakala Sewaktu Solat berjemaah, walaupun pada waktu itu mustajab dan disunatkan berdoa, TETAPI jika sebagai MAKMUM, kitaWAJIB MENGIKUTI IMAM. Jadi sekiranya sempat bolehlah membaca doa tersebut tetapi Jika Imam Telah Memberikan Salam iaitu Mengakhiri Solat Berjemaah Tersebut maka antum WAJIB Mengikut Imam memberi salam dan Menyelesaikan Solat Tersebut.
Maknanya Dijelaskan Lagi Jika Didalam Solat Berjemaah Setelah Kita Selesai membaca Tahiyat Akhir itu, Sementara Imam BELUM MEMBERIKAN SALAM Untuk Mengakhiri Solat jemaah maka selagi itu dibolehkan membaca Doa2 Tersebut Akan TETAPI jika sewaktu membecanya Imam Sudah Memberikan Salam untuk menamatkan Solat Tersebut maka Antum semua WAJIB Berhenti membaca Doa itu dan memberikan Salam Kerana Kewajipan mengikut imam Itu Lebih utama Seperti disebutkan didalam Hadis, Rasulullah saw bersabda:
إِنَّمَا جُعِلَ الْإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ فَإِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوا وَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا وَإِذَا سَجَدَ فَاسْجُدُوا وَإِنْ صَلَّى قَائِمًا فَصَلُّوا قِيَامًا وَنَزَلَ لِتِسْعٍ وَعِشْرِينَ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ آلَيْتَ شَهْرًا فَقَالَ إِنَّ الشَّهْرَ تِسْعٌ وَعِشْرُونَ
“Sesungguhnya imam itu dijadikan untuk diikuti. Maka jika dia bertakbir, maka bertakbirlah kamu. Jika dia rukuk, maka rukuklah kamu. Jika dia sujud, maka sujudlah kamu. Jika dia solat dengan berdiri, maka solatlah kamu dengan berdiri.”
-HR Bukhari dan Muslim
Maka Doa ini Sangat Dituntut untuk membacanya dikala Kita semua Bersolat sunat sendirian, Jangan Lepaskan Peluang ini.. InshaALLAH..
Wallahualam..
Khamis, 3 Mac 2016
Tres Leches Mexican Flan Recipe - CookingWithAlia - Episode 239
Tres Leches Mexican Flan Recipe - CookingWithAlia - Episode 239
Selasa, 1 Mac 2016
Sumber facebook agar tidak hilang panduan ini...
Sumber Facebook.com
Saidina Ali bin Abi Talib RA merumuskan cara-cara untuk melayan anak:-
1. Kelompok pertama 7 tahun (umur 0-7 tahun), melayan anak sebagai raja.
2. Kelompok kedua 7 tahun (umur 8-14 tahun), melayan anak sebagai tawanan.
3. Kelompok ketiga 7 tahun (umur 15-21 tahun), melayan anak sebagai sahabat.
.
► ANAK SEBAGAI RAJA (umur 0-7 tahun)
Melayan anak di bawah umur 7 tahun dengan sepenuh hati dan ikhlas adalah perkara yang terbaik yang boleh kita lakukan. Banyak perkara-perkara kecil yang kita lakukan setiap hari akan berubah mempunyai kesan positif kepada pembangunan tingkah laku anak tersebut, sebagai contoh:-
Jika kita segera menyahut dan mendekati dia ketika dia memanggil kita walaupun ketika kita sibuk, maka dia juga akan segera bertindak balas dan terus pergi kepada kita sewaktu kita memanggilnya.
Di saat kita tidak jemu menggosok belakang badannya sehingga dia tidur, dan tidak mustahil apabila dia mengurut atau mengusap punggung apabila kita letih atau sakit.
Di saat kita berusaha keras menahan emosi pada masa dia telah membuat kesilapan yang besar dalam apa jua bentuk, kita dapat lihat pada masa akan datang dia juga akan bersabar apabila adik-beradik atau rakan-rakannya membuat kesilapan kepadanya.
Oleh itu, apabila kita sentiasa berusaha sepenuh hati untuk menggembirakan
anak-anak yang belum berusia tujuh tahun, Insya-Allah, dia akan membesar menjadi seorang yang menyeronokkan, penyayang dan bertanggungjawab kerana jika kita suka dan melayan mereka sebagai raja, maka dia akan suka dan melayan kita sebagai raja dan ratu.
► ANAK SEBAGAI TAWANAN (umur 8-14 tahun)
Kedudukan tawanan perang dalam Islam adalah sangatlah dihormati. Dia akan mendapat hak dengan kadar tertentu, tetapi juga dikenakan berbagai larangan dan tanggungjawab. Usia 8-14 tahun adalah umur yang sesuai untuk anak-anak diberikan hak, tanggungjawab dan kewajipan tertentu.
Rasulullah SAW mula mengajar anak untuk solat wajib pada usia 7 tahun dan membolehkan kita untuk memukul anak itu (atau mengukum dengan hukuman yang sepatutnya) apabila anak itu berusia 10 tahun jika anak itu tetap meninggalkan solat. Oleh kerana itu, umur 8-14 tahun adalah waktu yang sesuai dan tepat untuk anak-anak diperkenalkan dan diajar tentang hal-hal yang berkaitan dengan hukum hakam agama, sama ada yang diwajibkan atau dilarang, seperti :-
1. Menunaikan solat wajib lima kali sehari.
2. Memakai pakaian yang bersih, kemas dan menutup aurat.
3. Menjaga pergaulan dengan berlawanan jenis.
4. Membaca Al-Quran.
5. Membantu kerja-kerja rumah yang mudah dilakukan praktikal dengan usia anak.
6. Menerapkan disiplin dalam aktiviti harian. Penghargaan dan Hukuman (hadiah/ganjaran/pujian dan hukuman/teguran) yang sesuai diberikan pada usia 7 tahun kedua ini kerana anak-anak sudah dapat dapat memahami erti tanggungjawab dan sesuatu perbuatan.
Walau bagaimanapun, layanan terhadap setiap anak mestilah berbeza kerana setiap kanak-kanak mempunyai ciri-ciri yang berbeza (kerana setiap anak mempunyai keunikan tersendiri).
► ANAK SEBAGAI SAHABAT (umur 15-21 tahun)
Umur 15 tahun adalah usia umum untuk anak-anak melangkah memasuki usia akil baligh. Sebagai ibu bapa kita harus meletakkan diri kita sebagai sahabat dan memberi contoh yang baik seperti yang diajar oleh Saidina Ali bin Abi Thalib.
Ini adalah masa yang baik untuk bercakap dari hati ke hati dengan dia, menjelaskan bahawa dia adalah seorang remaja yang sudah meningkat dewasa.
Perlu diberitahu tentang perubahan fizikal. Selain itu dia juga akan mengalami perubahan mental, rohani, sosial, budaya dan alam sekitar,sehingga mungkin akan ada banyak masalah yang akan dihadapi. Paling penting untuk kita para ibu bapa bahawa kita harus membina kesedaran dalam diri anak-anak kita bahawa umur selepas akil baligh baligh ini dia sudah mempunyai buku amalannyanya sendiri yang mana dia sendiri yang akan dihadapkan dan dipertanggungjawabkan oleh Allah SWT di hari akhirat kelak.
Anak-anak selepas akil baligh seharusnya diberi lebih ruang supaya mereka tidak merasa terkekang namun masih tetap di dalam pengawasan ibu bapa.
Pengawasan perlu dilakukan tanpa paksaan dan sudah tentu disertakan dengan doa untuk kebaikan dan keselamatan mereka. Oleh itu anak-anak akan berasa dihargai, dihormati, disayangi, dan sangat penting di dalam keluarga. Tambahan pula, mereka akan merasa yakin dan mempunyai personaliti yang kuat untuk sentiasa cenderung untuk melakukan kebaikan dan menjauhkan diri daripada tingkah laku yang tidak baik.
Memberikan kepercayaan kepada anak-anak dengan tanggungjawab yang lebih berat. Sewaktu usia 15- 21 tahun ini adalah sangat penting bagi kita ibu bapa untuk memberikan tanggungjawab yang lebih berat dan lebih besar supaya masa depan anak-anak boleh menjadi lincah, bebas, bertanggungjawab dan boleh dipercayai.
Contoh tanggungjawab yang harus diberikan pada usia ini adalah seperti meminta beliau untuk membimbing adik-beradik, memberikan kerja-kerja yang biasanya dilakukan oleh orang dewasa atau menyediakan jadual aktiviti serta menguruskan kewangan sendiri.
Semoga Allah SWT memberikan kita anak-anak yang soleh dan berbakti kepada ibu bapa dan masyarakat.
.
"Ya Rabbku, berilah kepadaku dari sisi Engkau keturunan yang baik. Sesungguhnya engkau adalah Maha Mendengar Doa." (Al-Quran, Ali Imran: 38).
******
Sumber: FP Alhabib Quraisy Baharun
Saidina Ali bin Abi Talib RA merumuskan cara-cara untuk melayan anak:-
1. Kelompok pertama 7 tahun (umur 0-7 tahun), melayan anak sebagai raja.
2. Kelompok kedua 7 tahun (umur 8-14 tahun), melayan anak sebagai tawanan.
3. Kelompok ketiga 7 tahun (umur 15-21 tahun), melayan anak sebagai sahabat.
.
► ANAK SEBAGAI RAJA (umur 0-7 tahun)
Melayan anak di bawah umur 7 tahun dengan sepenuh hati dan ikhlas adalah perkara yang terbaik yang boleh kita lakukan. Banyak perkara-perkara kecil yang kita lakukan setiap hari akan berubah mempunyai kesan positif kepada pembangunan tingkah laku anak tersebut, sebagai contoh:-
Jika kita segera menyahut dan mendekati dia ketika dia memanggil kita walaupun ketika kita sibuk, maka dia juga akan segera bertindak balas dan terus pergi kepada kita sewaktu kita memanggilnya.
Di saat kita tidak jemu menggosok belakang badannya sehingga dia tidur, dan tidak mustahil apabila dia mengurut atau mengusap punggung apabila kita letih atau sakit.
Di saat kita berusaha keras menahan emosi pada masa dia telah membuat kesilapan yang besar dalam apa jua bentuk, kita dapat lihat pada masa akan datang dia juga akan bersabar apabila adik-beradik atau rakan-rakannya membuat kesilapan kepadanya.
Oleh itu, apabila kita sentiasa berusaha sepenuh hati untuk menggembirakan
anak-anak yang belum berusia tujuh tahun, Insya-Allah, dia akan membesar menjadi seorang yang menyeronokkan, penyayang dan bertanggungjawab kerana jika kita suka dan melayan mereka sebagai raja, maka dia akan suka dan melayan kita sebagai raja dan ratu.
► ANAK SEBAGAI TAWANAN (umur 8-14 tahun)
Kedudukan tawanan perang dalam Islam adalah sangatlah dihormati. Dia akan mendapat hak dengan kadar tertentu, tetapi juga dikenakan berbagai larangan dan tanggungjawab. Usia 8-14 tahun adalah umur yang sesuai untuk anak-anak diberikan hak, tanggungjawab dan kewajipan tertentu.
Rasulullah SAW mula mengajar anak untuk solat wajib pada usia 7 tahun dan membolehkan kita untuk memukul anak itu (atau mengukum dengan hukuman yang sepatutnya) apabila anak itu berusia 10 tahun jika anak itu tetap meninggalkan solat. Oleh kerana itu, umur 8-14 tahun adalah waktu yang sesuai dan tepat untuk anak-anak diperkenalkan dan diajar tentang hal-hal yang berkaitan dengan hukum hakam agama, sama ada yang diwajibkan atau dilarang, seperti :-
1. Menunaikan solat wajib lima kali sehari.
2. Memakai pakaian yang bersih, kemas dan menutup aurat.
3. Menjaga pergaulan dengan berlawanan jenis.
4. Membaca Al-Quran.
5. Membantu kerja-kerja rumah yang mudah dilakukan praktikal dengan usia anak.
6. Menerapkan disiplin dalam aktiviti harian. Penghargaan dan Hukuman (hadiah/ganjaran/pujian dan hukuman/teguran) yang sesuai diberikan pada usia 7 tahun kedua ini kerana anak-anak sudah dapat dapat memahami erti tanggungjawab dan sesuatu perbuatan.
Walau bagaimanapun, layanan terhadap setiap anak mestilah berbeza kerana setiap kanak-kanak mempunyai ciri-ciri yang berbeza (kerana setiap anak mempunyai keunikan tersendiri).
► ANAK SEBAGAI SAHABAT (umur 15-21 tahun)
Umur 15 tahun adalah usia umum untuk anak-anak melangkah memasuki usia akil baligh. Sebagai ibu bapa kita harus meletakkan diri kita sebagai sahabat dan memberi contoh yang baik seperti yang diajar oleh Saidina Ali bin Abi Thalib.
Ini adalah masa yang baik untuk bercakap dari hati ke hati dengan dia, menjelaskan bahawa dia adalah seorang remaja yang sudah meningkat dewasa.
Perlu diberitahu tentang perubahan fizikal. Selain itu dia juga akan mengalami perubahan mental, rohani, sosial, budaya dan alam sekitar,sehingga mungkin akan ada banyak masalah yang akan dihadapi. Paling penting untuk kita para ibu bapa bahawa kita harus membina kesedaran dalam diri anak-anak kita bahawa umur selepas akil baligh baligh ini dia sudah mempunyai buku amalannyanya sendiri yang mana dia sendiri yang akan dihadapkan dan dipertanggungjawabkan oleh Allah SWT di hari akhirat kelak.
Anak-anak selepas akil baligh seharusnya diberi lebih ruang supaya mereka tidak merasa terkekang namun masih tetap di dalam pengawasan ibu bapa.
Pengawasan perlu dilakukan tanpa paksaan dan sudah tentu disertakan dengan doa untuk kebaikan dan keselamatan mereka. Oleh itu anak-anak akan berasa dihargai, dihormati, disayangi, dan sangat penting di dalam keluarga. Tambahan pula, mereka akan merasa yakin dan mempunyai personaliti yang kuat untuk sentiasa cenderung untuk melakukan kebaikan dan menjauhkan diri daripada tingkah laku yang tidak baik.
Memberikan kepercayaan kepada anak-anak dengan tanggungjawab yang lebih berat. Sewaktu usia 15- 21 tahun ini adalah sangat penting bagi kita ibu bapa untuk memberikan tanggungjawab yang lebih berat dan lebih besar supaya masa depan anak-anak boleh menjadi lincah, bebas, bertanggungjawab dan boleh dipercayai.
Contoh tanggungjawab yang harus diberikan pada usia ini adalah seperti meminta beliau untuk membimbing adik-beradik, memberikan kerja-kerja yang biasanya dilakukan oleh orang dewasa atau menyediakan jadual aktiviti serta menguruskan kewangan sendiri.
Semoga Allah SWT memberikan kita anak-anak yang soleh dan berbakti kepada ibu bapa dan masyarakat.
.
"Ya Rabbku, berilah kepadaku dari sisi Engkau keturunan yang baik. Sesungguhnya engkau adalah Maha Mendengar Doa." (Al-Quran, Ali Imran: 38).
******
Sumber: FP Alhabib Quraisy Baharun
Isnin, 29 Februari 2016
Bab 15. Berdiri karena jenazah
Bab 15. Berdiri karena jenazah
( HR.MUSLIM No:1590 )
Hadis riwayat Amir bin Rabiah ra., ia berkata: Rasulullah
saw. bersabda: Apabila kalian melihat iringan jenazah, maka berdirilah
menghormatinya sampai iringan jenazah itu lewat meninggalkan kalian atau
sampai diletakkan dalam kubur.
( HR.MUSLIM No:1591 )
Hadis riwayat Abu Said ra., ia berkata: Rasulullah saw.
bersabda: Apabila kalian mengiringi jenazah, maka janganlah kalian duduk
sebelum jenazah itu diletakkan.
( HR.MUSLIM No:1593 )
Hadis riwayat Jabir bin Abdullah ra., ia berkata: Ada
iringan jenazah lewat, lalu Rasulullah saw. berdiri menghormatinya dan
kami ikut berdiri bersama beliau. Kemudian kami berkata: Wahai
Rasulullah, jenazah itu adalah jenazah Yahudi. Rasulullah saw. bersabda:
Sesungguhnya kematian itu menggetarkan, maka jika kalian melihat
iringan jenazah, maka berdirilah.
( HR.MUSLIM No:1596 )
Hadis riwayat Qais bin Saad ra. dan Sahal bin Hunaif ra.:
Dari Ibnu Abu Laila bahwa ketika Qais bin Saad ra. dan Sahal bin Hunaif
ra. sedang berada di Qadisiyah, tiba-tiba ada iringan jenazah melewati
mereka, maka keduanya berdiri. Lalu dikatakan kepada keduanya: Jenazah
itu adalah termasuk penduduk setempat (yakni orang kafir). Mereka berdua
berkata: Sesungguhnya Rasulullah saw. pernah dilewati iringan jenazah,
lalu beliau berdiri. Ketika dikatakan: Jenazah itu Yahudi, Rasulullah
saw. bersabda: Bukankah ia juga manusia?12. Kitab Jenazah
12. Kitab Jenazah
Bab 1. Meratapi mayit
( HR.MUSLIM No:1531 )
Hadis riwayat Usamah bin Zaid ra., ia berkata: Kami sedang
berada di dekat Rasulullah saw. ketika seorang di antara putri beliau
menyuruh seseorang memanggil beliau dan memberi kabar bahwa anak putri
beliau itu sedang menghadapi maut, Rasulullah saw. bersabda kepada
utusan tersebut: Kembalilah dan kabarkan kepadanya bahwa apa yang Allah
ambil dan Allah berikan adalah milik-Nya semata. Segala sesuatu di
sisi-Nya adalah dengan batas waktu tertentu. Suruhlah ia untuk bersabar
dan mengharap pahala. Utusan itu kembali dan berkata: Dia berjanji akan
memenuhi pesan-pesan itu. Lalu Nabi saw. berdiri diikuti oleh Saad bin
Ubadah dan Muadz bin Jabal. Aku pun (Usamah bin Zaid) ikut berangkat
bersama mereka. Kepada Rasulullah saw. anak (dari putri beliau)
diserahkan dan jiwanya bergolak seperti berada dalam qirbah (tempat air)
tua. Kedua mata Rasulullah saw. menitikkan air mata. Lalu Saad
bertanya: Apa arti air mata itu, ya Rasulullah? Rasulullah saw.
bersabda: Ini adalah rahmat (kasih sayang) yang diletakkan Allah dalam
hati para hamba-Nya. Sesungguhnya Allah mengasihi para hamba-Nya yang
pengasih.
( HR.MUSLIM No:1532 )
Hadis riwayat Abdullah bin Umar ra., ia berkata: Saad bin
Ubadah mengalami sakit keras, lalu Rasulullah saw. menjenguknya bersama
Abdurrahman bin Auf, Saad bin Abu Waqqash dan Abdullah bin Masud. Ketika
beliau tiba, beliau mendapatinya dalam keadaan tidak sadarkan diri.
Rasulullah saw. bertanya: Apakah ia telah meninggal dunia? Orang-orang
yang hadir di sana menjawab: Belum, ya Rasulullah. Kemudian Rasulullah
saw. menangis. Ketika para sahabat melihat tangis Rasulullah saw.,
mereka ikut menangis. Lalu Rasulullah saw. bersabda: Tidakkah kalian
mendengar bahwa sesungguhnya Allah tidak menyiksa karena air mata dan
atau karena kesedihan hati. Tetapi Dia menyiksa atau mengasihi sebab
ini. Beliau menunjuk ke lidah beliau (maksudnya karena ratapan yang
diucapkan lidah karena menolak qada dan takdir Allah atas si mayit).
Bab 2. Kesabaran adalah pada awal tertimpa musibah
( HR.MUSLIM No:1534 )
Hadis riwayat Anas bin Malik ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Sabar itu pada awal kejadian.
Bab 3. Mayit disiksa karena ratapan (penyesalan) keluarganya
( HR.MUSLIM No:1536 )
Hadis riwayat Umar ra.: Bahwa Rasulullah saw. bersabda:
Sesungguhnya mayit akan disiksa karena tangis ratapan (penyesalan)
keluarganya. 14. Kitab Puasa
14. Kitab Puasa
Bab 17. Puasa pada hari Asyura'
( HR.MUSLIM No:1912 )
Hadis riwayat Abu Musa ra., ia berkata: Has.ri Asyura'
adalah hari yang dimuliakan orang-orang Yahudi dan dijadikannya sebagai
hari raya. Kemudian Rasulullah saw. bersabda: Berpuasalah kalian pada
hari Asyura' tersebut.
( HR.MUSLIM No:1910 )
Hadis riwayat Ibnu Abbas ra., ia berkata: Ketika Rasulullah
saw. tiba di Madinah, beliau menjumpai orang-orang Yahudi melaksanakan
puasa hari Asyura'. Ketika ditanyakan tentang hal itu, mereka menjawab:
Hari ini adalah hari kemenangan yang telah diberikan Allah kepada Nabi
Musa as. dan Bani Israel atas Firaun. Karena itulah pada hari ini kami
berpuasa sebagai penghormatan padanya. Mendengar jawaban itu Rasulullah
saw. bersabda: Kami lebih berhak atas Musa dari kalian, maka beliau
menyuruh para sahabat untuk berpuasa.
( HR.MUSLIM No:1909 )
Hadis riwayat Muawiyah bin Abu Sufyan ra.: Dari Humaid bin
Abdurrahman bahwa ia mendengar Muawiyah bin Abu Sufyan berpidato di
Madinah pada hari Asyura' ketika ia berkunjung ke kota tersebut. Ia
bertanya: Di manakah ulama-ulama kalian, wahai penduduk Madinah? Aku
pernah mendengar Rasulullah saw. bersabda tentang hari ini. Hari ini
adalah hari Asyura' dan Allah tidak mewajibkan kalian melaksanakan puasa
pada hari ini, tetapi aku berpuasa. Maka barang siapa di antara kalian
ingin berpuasa, maka berpuasalah dan barang siapa di antara kalian ingin
berbuka, maka silakan tidak puasa.
( HR.MUSLIM No:1901 )
Hadis riwayat Abdullah Ibnu Umar ra.: Bahwa orang-orang
Jahiliyah dahulu selalu berpuasa pada hari Asyura'. Dan bahwa Rasulullah
saw. dan kaum muslimin juga berpuasa pada hari itu sebelum diwajibkan
puasa bulan Ramadan. Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya hari Asyura'
adalah hari-hari Allah, maka barang siapa yang ingin berpuasa, maka
berpuasalah pada hari itu dan barang siapa yang tidak ingin, maka ia
boleh meninggalkannya.
( HR.MUSLIM No:1897 )
Hadis riwayat Aisyah ra., ia berkata: Adalah kaum Quraisy
pada zaman Jahiliyah selalu berpuasa pada hari Asyura' dan Rasulullah
saw. juga berpuasa pada hari itu. Ketika beliau hijrah ke Madinah,
beliau tetap berpuasa pada hari itu dan menyuruh para sahabat untuk
berpuasa pada hari itu. Namun ketika diwajibkan puasa bulan Ramadan,
beliau bersabda: Barang siapa yang ingin berpuasa, maka berpuasalah dan
barang siapa yang tidak ingin berpuasa, maka ia boleh meninggalkannya. 15. Kitab Iktikaf
15. Kitab Iktikaf
Bab 1. Iktikaf pada sepuluh terakhir bulan Ramadan
( HR.MUSLIM No:2002 )
Hadis riwayat Ibnu Umar ra.: Bahwa Nabi saw. selalu iktikaf pada sepuluh terakhir bulan Ramadan.
Bab 2. Bersungguh-sungguh pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadan
( HR.MUSLIM No:2008 )
Hadis riwayat Aisyah ra., ia berkata: Adalah Rasulullah saw.
jika telah masuk sepuluh hari terakhir bulan Ramadan, beliau
menghidupkan malam (untuk beribadah), membangunkan istri-istrinya,
bersungguh-sungguh (dalam ibadah) dan menjauhi istri.
( HR.MUSLIM No:2009 )
Hadis riwayat Aisyah ra., ia berkata: Adalah Rasulullah
saw., beliau bersungguh-sungguh pada sepuluh hari terakhir bulan
Ramadan, tidak seperti pada hari lainnya. Vegan Roll With A Twist - How To Make Sushi Series
Vegan Roll With A Twist - How To Make Sushi Series
Dining with the Chef : Summer Tempura & Clam Miso Soup 2012-07-30
Dining with the Chef : Summer Tempura & Clam Miso Soup 2012-07-30
Dining with the chef - Spicy Oyakodon (01.May.2015)
Dining with the chef - Spicy Oyakodon (01.May.2015)
Chef Rika Yukimasa - Dining With The Chef - Penang, Malaysia
Chef Rika Yukimasa - Dining With The Chef - Penang, Malaysia
2012.09.03 Dining with the Chef - Summer Tempura pt.1
2012.09.03 Dining with the Chef - Summer Tempura pt.1
First Night in the Grave | Be Prepared! - Mufti Menk
First Night in the Grave | Be Prepared! - Mufti Menk
Kebenaran Azab Di Kubur - Ustaz Nazmi Karim Terbaru 2015
The Biography Of Abu Hurayrah
Hakone Mountain Railway
Hakone Mountain Railway Kanagawa Japan [4K UHD] 箱根登山鉄道とアジサイ The Beautiful Scenery of Japan
ShinRinKoenYokohama...
Seronok di Taman ini...Sejuk menarik dan menyamankan...
Aini berguling2 di atas rumput... dan kami ghairah mengambil foto ...hmmm seronok...
Ahad, 28 Februari 2016
Memilih puasa atau tidak puasa semasa musafir...
Bab 15. Memilih puasa atau tidak puasa dalam bepergian
( HR.MUSLIM No:1889 )
Hadis riwayat Aisyah ra., ia berkata: Hamzah bin Amru
Al-Aslami bertanya kepada Rasulullah saw. tentang puasa dalam
perjalanan, maka beliau menjawab: Jika engkau mau, berpuasalah dan jika
engkau tidak mau, maka boleh tidak puasa.
( HR.MUSLIM No:1892 )
Hadis riwayat Abu Darda ra., ia berkata: Kami pernah
bepergian bersama Rasulullah saw. di bulan Ramadan pada hari yang sangat
panas, sehingga sampai sebagian kami terpaksa harus menutupkan tangan
pada kepalanya, karena teriknya matahari. Kami semua tidak ada yang
berpuasa kecuali Rasulullah saw. dan Abdullah bin Rawahah. Keutamaan puasa
|
||||
Larangan berpuasa satu atau dua....
Bab 3. Larangan berpuasa satu atau dua hari sebelum bulan Ramadan
( HR.MUSLIM No:1812 )
Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata: Rasulullah saw.
bersabda: Janganlah engkau berpuasa satu atau dua hari sebelum Ramadan,
kecuali bagi seorang yang biasa berpuasa, maka baginya silakan berpuasa. Keutamaan bulan Ramadan
14. Kitab Puasa
Bab 1. Keutamaan bulan Ramadan
( HR.MUSLIM No:1793 )
Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: Bahwa Rasulullah saw.
bersabda: Apabila tiba bulan Ramadan, maka dibukalah pintu-pintu surga,
ditutuplah pintu neraka dan setan-setan dibelenggu.
Bab
2. Wajib berpuasa Ramadan jika melihat hilal awal Ramadan dan berhenti
puasa jika melihat hilal awal Syawal. Jika tertutup awan, maka hitunglah
30 hari
( HR.MUSLIM No:1795 )
Hadis riwayat Ibnu Umar ra.: Dari Nabi saw. bahwa beliau
menyebut-nyebut tentang bulan Ramadan sambil mengangkat kedua tangannya
dan bersabda: Janganlah engkau memulai puasa sebelum engkau melihat
hilal awal bulan Ramadan dan janganlah berhenti puasa sebelum engkau
melihat hilal awal bulan Syawal. Apabila tertutup awan, maka hitunglah
(30 hari).
( HR.MUSLIM No:1808 )
Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata: Rasulullah saw.
bersabda: Apabila engkau melihat hilal (awal bulan Ramadan), maka
hendaklah engkau memulai puasa. Apabila engkau melihat hilal (awal bulan
Syawal), maka hendaklah engkau berhenti puasa. Dan apabila tertutup
awan, maka hendaklah engkau berpuasa selama 30 hari. Bab 20. Meluruskan barisan dan merapikannya dan ......
|
||||
Perintah membaguskan, menyempurnakan dan khusyuk dalam salat
Bab 18. Perintah membaguskan, menyempurnakan dan khusyuk dalam salat
( HR.MUSLIM No:642 )
Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata: Suatu hari
Rasulullah saw. mengimami salat kami. Usai salat beliau bersabda: Hai
fulan, mengapa engkau tidak membaguskan salatmu? Tidakkah orang yang
salat merenungkan bagaimana salatnya? Sesungguhnya ia salat untuk
dirinya sendiri. Demi Allah, sungguh aku dapat melihat belakangku,
sebagaimana aku melihat depanku.
( HR.MUSLIM No:644 )
Hadis riwayat Anas bin Malik ra.: Dari Nabi saw., beliau
bersabda: Sempurnakanlah rukuk dan sujud, demi Allah, sesungguhnya aku
dapat melihat engkau di belakangku (kemungkinan bersabda: yang di
belakang punggungku) saat engkau rukuk atau sujud.
Bab 19. Larangan mendahului imam dalam rukuk, sujud atau lainnya
( HR.MUSLIM No:647 )
Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata: Muhammad saw.
pernah bersabda: Apakah orang yang mengangkat kepalanya sebelum imam,
tidak takut kepalanya diganti oleh Allah dengan kepala keledai. Bab 15. Imam mengangkat seseorang untuk menggantikannya apabila ia uzur, seperti sakit
Bab
15. Imam mengangkat seseorang untuk menggantikannya apabila ia uzur,
seperti sakit, bepergian atau lainnya, makmum harus berdiri di belakang
imam yang duduk selama ia mampu, penghapusan hukum duduk di belakang
imam yang duduk bagi makmum yang mampu berdiri
( HR.MUSLIM No:629 )
Hadis riwayat Aisyah ra.: Dari Ubaidillah bin Abdullah, ia
berkata: Aku menemui Aisyah dan berkata: Maukah Anda menceritakan
kepadaku tentang sakit Rasulullah saw? Ia berkata: Nabi saw. menderita
lemah sekali, beliau bersabda: Apakah para sahabat sudah salat? Kami
jawab: Belum, mereka menunggu baginda, wahai Rasulullah. Beliau
bersabda: Tuangkan air untukku di bak. Kami pun melakukannya lalu beliau
mandi. Setelah itu, saat ingin bangkit beliau pingsan. Ketika siuman
beliau bertanya: Apakah para sahabat sudah salat? Kami jawab: Belum.
Mereka menunggu baginda, wahai Rasulullah. Beliau bersabda: Tuangkan air
untukku di bak. Kami mengerjakannya dan beliau mandi. Saat akan berdiri
beliau pingsan lagi. Setelah siuman beliau bertanya: Apakah para
sahabat sudah salat? Kami jawab: Belum, mereka menunggu baginda, wahai
Rasulullah. Beliau bersabda: Tuangkan air untukku di bak. Kami
mengerjakannya dan beliau mandi. Ketika akan bangun beliau pingsan lagi
untuk yang ketiga kalinya. Pada waktu siuman beliau bertanya: Apakah
para sahabat sudah salat? Kami jawab: Belum. Mereka menunggu baginda,
wahai Rasulullah. Para sahabat telah berkumpul di mesjid menunggu
Rasulullah saw. untuk salat Isyak. Beliau memerintahkan seseorang
menemui Abu Bakar agar ia mengimami salat. Tiba di hadapan Abu Bakar, ia
berkata: Rasulullah saw. memerintahkan Anda untuk mengimamai salat
sahabat lainnya. Abu Bakar adalah seorang yang lembut hati, ia berkata:
Wahai Umar, imamilah mereka itu! Umar berkata: Anda lebih menjadi imam
mereka. Akhirnya Abu Bakar mengimami salat mereka selama beberapa hari.
Ketika sakit Rasulullah saw. agak ringan, beliau keluar untuk salat
Zuhur, dibantu oleh dua orang, salah satunya adalah Abbas. Saat itu Abu
Bakar akan mengimami sahabat. Ketika ia melihat Rasulullah saw. datang,
ia mundur untuk menunda (salat). Nabi saw. memberi isyarat kepadanya
agar jangan ditunda. Kemudian beliau memerintahkan kedua orang yang
memapah beliau: Dudukkan aku di sampingnya. Mereka mendudukkan beliau di
samping Abu Bakar. Maka Abu Bakar salat berdiri bermakmum kepada
Rasulullah saw., para sahabat yang lain bermakmum kepada Abu Bakar dan
Rasulullah saw. saat itu salat sambil duduk.
( HR.MUSLIM No:636 )
Hadis riwayat Anas bin Malik ra.: Bahwa Abu Bakar mengimami
sahabat ketika Rasulullah saw. sakit yang membuatnya wafat, pada hari
Senin, ketika berbaris dalam salat, Rasulullah saw. menyingkap tirai
kamar dan memandang kami dengan berdiri. Wajah beliau putih seperti
kertas, beliau tersenyum. Kami yang sedang salat terpukau karena gembira
dengan keluarnya Rasulullah saw. Kemudian Abu Bakar mundur untuk ke
barisan pertama. Ia mengira bahwa Rasulullah saw. keluar untuk salat.
Rasulullah saw. memberi isyarat tangan kepada mereka agar terus
menyempurnakan salat. Lalu beliau masuk lagi dan menurunkan tirai kamar.
Pada hari itu Rasulullah saw. wafat.
( HR.MUSLIM No:638 )
Hadis riwayat Abu Musa ra., ia berkata: Rasulullah saw.
sakit dan semakin bertambah parah. Beliau bersabda: Perintahkan Abu
Bakar agar mengimami salat kaum muslimin. Aisyah berkata: Wahai
Rasulullah, Abu Bakar adalah seorang yang berhati halus. Kalau ia
menempati tempat baginda, ia tidak akan mampu mengimami salat Kaum
muslimin. Beliau bersabda: Perintahkan Abu Bakar agar mengimami salat
kaum muslimin. Kalian ini seperti teman-teman Yusuf (dalam berdebat).
Abu Musa berkata: Kemudian Abu Bakar mengimami salat mereka ketika
Rasulullah saw. masih hidup. Bab 14. Makmum harus mengikuti imam
5. Kitab Shalat
Bab 14. Makmum harus mengikuti imam
( HR.MUSLIM No:623 )
Hadis riwayat Aisyah ra., ia berkata: Rasulullah saw. pernah
sakit. Para sahabat datang menjenguk beliau. Kemudian beliau salat
dengan duduk. Para sahabat bermakmum pada beliau dengan berdiri. Beliau
memberi isyarat kepada mereka agar duduk, maka mereka pun duduk. Selesai
salat beliau bersabda: Sesungguhnya seseorang dijadikan imam hanyalah
untuk diikuti. Jadi apabila ia rukuk, maka rukuklah kalian, bila ia
bangun, maka bangunlah kalian dan bila ia salat sambil duduk, maka
salatlah kalian sambil duduk.
( HR.MUSLIM No:625 )
Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: Bahwa Rasulullah saw.
bersabda: Sesungguhnya imam itu untuk diikuti. Karena itu, maka
janganlah kalian menyalahinya. Apabila ia bertakbir, maka bertakbirlah
kalian, bila ia rukuk, maka rukuklah kalian, bila ia membaca
"sami`allahu liman hamidah", maka bacalah "Allahumma rabbanaa lakal
hamdu", bila ia sujud, maka sujudlah dan bila ia salat sambil duduk,
maka salatlah kalian sambil duduk. Makmum harus mengikuti imam
|
||||
Membaca "sami`allahu liman hamidah" dan "aamiin"
Bab 13. Membaca "sami`allahu liman hamidah" dan "aamiin"
( HR.MUSLIM No:617 )
Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: Bahwa Rasulullah saw.
bersabda: Apabila imam membaca "sami`allahu liman hamidah", hendaklah
kalian membaca "Allahumma rabbanaa lakal hamdu", (Ya Allah, Tuhan kami,
hanya milik-Mu-lah segala pujian), karena barang siapa yang ucapannya
bertepatan dengan bacaan malaikat, maka dosanya yang lalu akan diampuni.
( HR.MUSLIM No:618 )
Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: Bahwa Rasulullah saw.
bersabda: Bila Imam membaca: Amin, hendaklah kalian membaca: "Aamiin".
Karena sesungguhnya barang siapa yang bacaan aminnya bertepatan dengan
bacaan amin malaikat maka dosanya yang lalu akan diampuni. Selawat kepada Nabi saw. sesudah tasyahhud
5. Kitab Shalat
Bab 12. Selawat kepada Nabi saw. sesudah tasyahhud
( HR.MUSLIM No:614 )
Hadis riwayat Kaab bin Ujrah ra.: Dari Abdullah bin Abu
Laila, dia berkata: Kaab bin Ujrah menemuiku dan berkata: Maukah engkau
aku berikan hadiah? Rasulullah saw. pernah menemui kami, lalu kami
berkata: Kami telah mengetahui cara membaca salam untuk Baginda, lalu
bagaimana kami membaca selawat untuk Anda? Beliau bersabda: Bacalah:
"Allahumma shalli `alaa Muhammad wa `alaa aali Muhammad kamaa baarakta
`alaa aali Ibrahim. Innaka hamiidum majiid. Allahumma baarik `alaa
Muhammad wa `alaa aali Muhammad kamaa baarakta `alaa aali Ibrahim Innaka
hamiidum majiid". (Ya Allah, limpahkanlah sejahtera kepada Muhammad dan
keluarga nabi Muhammad, sebagaimana Engkau telah melimpahkan
kesejahteraan kepada keluarga nabi Ibrahim. Sesungguhnya Engkau maha
terpuji lagi mulia. Ya Allah, limpahkanlah keberkahan kepada Muhammad
dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah melimpahkan keberkahan
kepada keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau maha terpuji lagi maha
mulia). Wajib membaca surat Al-Fatihah setiap rakaat
5. Kitab Shalat
Bab
8. Wajib membaca surat Al-Fatihah setiap rakaat dan bagi orang yang
tidak bisa dan belum mempelajarinya disarankan membaca surat lain,
selain surat Fatihah
( HR.MUSLIM No:599 )
Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: Bahwa Rasulullah saw.
bersabda: Tidak ada salat kecuali dengan bacaan surat Al-Fatihah.
( HR.MUSLIM No:602 )
Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: Bahwa Rasulullah saw. masuk
mesjid. Lalu seorang lelaki masuk dan melakukan salat. Setelah selesai
ia datang dan memberi salam kepada Rasulullah saw. Beliau menjawab
salamnya lalu bersabda: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau
belum salat. Lelaki itu kembali salat seperti salat sebelumnya. Setelah
salatnya yang kedua ia mendatangi Nabi saw. dan memberi salam.
Rasulullah saw. menjawab: Wa'alaikas salam. Kemudian beliau bersabda
lagi: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat.
Sehingga orang itu mengulangi salatnya sebanyak tiga kali. Lelaki itu
berkata: Demi Zat yang mengutus Anda dengan membawa kebenaran, saya
tidak dapat mengerjakan yang lebih baik daripada ini semua. Ajarilah
saya. Beliau bersabda: Bila engkau melakukan salat, bertakbirlah.
Bacalah bacaan dari Alquran yang engkau hafal. Setelah itu rukuk hingga
engkau tenang dalam rukukmu. Bangunlah hingga berdiri tegak. Lalu
bersujudlah hingga engkau tenang dalam sujudmu. Bangunlah hingga engkau
tenang dalam dudukmu. Kerjakanlah semua itu dalam seluruh salatmu. Sunat membaca seperti yang dikumandangkan muazin dan Keutamaan azan
Bab
4. Sunat membaca seperti yang dikumandangkan muazin bagi yang mendengar
azan kemudian membaca selawat untuk Nabi saw. dan memohon wasilah
untuknya
( HR.MUSLIM No:576 )
Hadis riwayat Abu Said Al-Khudri ra.: Bahwa Rasulullah saw.
bersabda: Apabila engkau mendengar azan, maka bacalah seperti yang
dikumandangkan muazin.
Bab 5. Keutamaan azan dan larinya setan ketika mendengar azan
( HR.MUSLIM No:582 )
Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: Dari Nabi saw., Beliau
bersabda: Sesungguhnya setan, apabila mendengar azan untuk salat, ia
berlari sambil terkentut-kentut sampai tidak mendengarnya lagi. Ketika
azan telah berhenti, ia kembali menghasut. Apabila mendengar iqamat, ia
pergi sampai tidak mendengarnya. Ketika iqamat telah berhenti, ia
kembali menghasut lagi. Iman menyebabkan masuk surga
Pertanyaan tentang rukun Islam
Bab 3. Pertanyaan tentang rukun Islam
( HR.MUSLIM No:13 )
Hadis riwayat Anas bin Malik ra., ia berkata: Kami dilarang
bertanya kepada Rasulullah saw. tentang sesuatu. Yang mengherankan kami
bahwa seorang badui yang beradab mengajukan pertanyaan kepada beliau dan
kami mendengarkan. Suatu hari datang seorang badui, lalu berkata: Wahai
Muhammad, utusanmu telah datang kepada kami, ia mengatakan bahwa engkau
menyatakan bahwa Allah telah mengutusmu. Rasulullah saw. menjawab:
Benar. Orang itu bertanya: Kalau begitu, siapakah yang menciptakan
langit? Rasulullah saw. menjawab: Allah. Orang itu bertanya: Siapakah
yang menciptakan bumi? Rasulullah saw. menjawab: Allah. Orang itu
bertanya: Siapakah yang menegakkan gunung-gunung ini dan menjadikan
sebagaimana adanya? Rasulullah saw. menjawab: Allah. Orang itu berkata:
Demi Zat yang telah menciptakan langit, menciptakan bumi dan menegakkan
gunung bahwa Allah-lah yang mengutusmu? Rasulullah saw. menjawab: Ya.
Orang itu berkata: Utusanmu mengatakan bahwa kami wajib mengerjakan
salat lima waktu dalam sehari semalam. Rasulullah saw. menjawab: Benar.
Orang itu berkata: Demi Zat yang mengutusmu, apakah Allah yang
memerintahkanmu? Rasulullah saw. menjawab: Benar. Orang itu berkata:
Utusanmu mengatakan, bahwa kami wajib mengeluarkan zakat harta kami.
Rasulullah saw. menjawab: Benar. Orang itu bertanya: Demi Zat yang
mengutusmu, apakah Allah yang memerintahkanmu? Rasulullah saw. menjawab:
Ya. Orang itu berkata: Utusanmu juga mengatakan bahwa kami diwajibkan
puasa pada bulan Ramadan. Rasulullah saw. menjawab: Benar. Orang itu
bertanya: Demi Zat yang mengutusmu, apakah Allah yang memerintahkanmu?
Rasulullah saw. menjawab: Ya. Orang itu berkata: Utusanmu mengatakan
pula bahwa kami wajib menunaikan ibadah haji ke Baitullah, jika mampu.
Rasulullah saw. menjawab: Benar. Kemudian orang itu pergi, seraya
berkata: Demi Zat yang mengutusmu dengan membawa kebenaran, aku tidak
akan menambahkan atau mengurangi semua apa yang telah engkau terangkan.
Mendengar itu, Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya jika benar apa
yang diucapkan, ia akan masuk surga. Salat lima waktu adalah salah satu rukun Islam
Bab 2. Salat lima waktu adalah salah satu rukun Islam
( HR.MUSLIM No:12 )
Hadis riwayat Thalhah bin Ubaidillah ra., ia berkata:
Seseorang dari penduduk Najed yang kusut rambutnya datang menemui
Rasulullah saw. Kami mendengar gaung suaranya, tetapi kami tidak paham
apa yang dikatakannya sampai ia mendekati Rasulullah saw. dan bertanya
tentang Islam. Lalu Rasulullah saw. bersabda: (Islam itu adalah) salat
lima kali dalam sehari semalam. Orang itu bertanya: Adakah salat lain
yang wajib atasku? Rasulullah saw. menjawab: Tidak ada, kecuali jika
engkau ingin melakukan salat sunat. Kemudian Rasulullah bersabda: (Islam
itu juga) puasa pada bulan Ramadan. Orang itu bertanya: Adakah puasa
lain yang wajib atasku? Rasulullah saw. menjawab: Tidak, kecuali jika
engkau ingin melakukan puasa sunat. Lalu Rasulullah saw. melanjutkan:
(Islam itu juga) zakat fitrah. Orang itu pun bertanya: Adakah zakat lain
yang wajib atasku? Rasulullah saw. menjawab: Tidak, kecuali jika engkau
ingin bersedekah. Kemudian lelaki itu berlalu seraya berkata: Demi
Allah, aku tidak akan menambahkan kewajiban ini dan tidak akan
menguranginya. Mendengar itu, Rasulullah saw. bersabda: Ia orang yang
beruntung jika benar apa yang diucapkannya. Orang yang berdusta atas nama Rasulullah saw.
1. Kitab Pendahuluan
Bab 1. Ancaman keras bagi
orang yang berdusta atas nama Rasulullah saw.
( HR.MUSLIM No:2 )
Hadis riwayat Ali ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda:
Janganlah engkau berdusta mengatasnamakan aku, karena sesungguhnya
orang yang berdusta atas namaku, maka ia akan masuk neraka.
Langgan:
Catatan (Atom)
-
Ramai orang di dunia yang mengalami kencing manis. Berikut adalah penawar mudah untuk kencing manis. Kacang Bendi adalah sayur-sayuran ...
-
Cantik dan segak tak pi lama mana pon. ... At the age of 50 beauty and ugly are the same and at this age wrinkle and dark spot cannot b...