Sabtu, 16 November 2024

“Cerita Kiamat Kena Ikut Dalil, Bukannya Teori Akal” - Dato' Ustaz Badli...

Nurani - Lan Solo (#sukastika)


anak didik  AWI... untuk aku,
aku tak menangis, aku tak menyesal, ya betul, biarkan saja masa yg membongkar rahsia mengapa kita berjumpa dan bercinta, sedang cinta kita ,bukan kita menyusun,  agar kita sampai ke akhir cerita, biarpon zahir berjauhan, biarpon batin....kasih terhijap masih menyimpan cinta rapi di dalam...di hati ini masih cintakan ku?....huh huh huh......

Jumaat, 15 November 2024

Dr Abu Hafiz-Kalam tersasur dari mufti wilayah mendedahkan agenda sebena...

LANTAK KAU LAH!!

SINGGAH TEDUH ESOK!

TADABBUR AL-QURAN 🚨🔊‼️ . 15 Nov. 2024 (Jumaat) 10:00 Pagi - Surah Saba' ...


Surah Sab Ayat 25
Ayat 23:  Maksudnya ...dan syafaat tidak memberi manafaat disisi Allah1) Syaffat di akhirat adalah benar dan tidak sesiapa dapat memberi syafaat kecuali setelah telah di izinkan Allah dan Allah Redho kpd orang yang disyafaatkan.
2) Apa sahaja yang di sembah selain Alllah samaada berhala atau manusia ayau malaikat sedikit pon tidak boleh memberi syaddat atau apa bentuk bantuan kpd penrembah2nya.
3) Antara cara allah m,emuliakan manusia di akhirat ialah Allah mengizinkan seseoprang 9itu untuk memberi syafaat kpd orang lain. maka sesiuapa yang di izinkan oleh Allah untukl memberi sytafaat dia ialah orang yang mulia di sisi Allah.
4)Para malaikat mempunyai akal dan boleh memahami apa sahaja yang di cakapkan oleh Alllah atau manusia.5) Allah mempunyai sifat yang tinggi dan agung dari segi zatny6a dan kedudukanNya,

Ayat seterusnya...Ayat 25:  Maksudnya katalah wahai Muhammad kata kpd orang Quraish ..siapa yang memberi rezeki...katalah Allah.
Pengajaran 101) 
1) wajib berdebat dan berhujah khusus dgn orang2 bukan Islam demi menyampaikan kenbnenaran dan menegakkan hujjah.
2)  Apabila berhujagh dan berdebat hendaklah membawahujah paling jelas dan nyata dan tidak bolej disanggkal oleh musuh seperti bertanya "Siapakan yang bnmenurunkan rezekidari langit dan mengeluarkan dari bumi.
3)  Di benarkan apabila berhujjah menurunkan kerdudukan kita dak tidak mendakwa kita sahaja di pihak yg benar.
Bila tahui syaffat itu hanya di akhirat sekarang dakwaan kosong.
Sambung ayat seterusnya...
Ayat ini sambungan ayat yang lepas...kaedah berhujah dgn musuh 

Musuh ada 2...i)kafir dan 2) munafiq.
Qul= katakan lah ..Qul ...wajib Rasulullah sampaikan ...Laa tus alu=asal perkataan saala= bertanya...bahasa melayu jadi soalan. 
Kafir...jika murtad maka wajib bunuh kerana Ajma = sepakat ahlul ilmi bersepakat wajib membunuih al Murtad...riwayat Abu bakar umar osman ali dll. dalil...
Tas alu na...Kamu bertanya...kalau tus alu na...kamu di tanya...
perkataan lain..Tu sallu na.= kamu di solatkan... kalau 

Pengajaran surah Saba ayat 23
1) Syafaat di akhirat adalah benar dan tidak ada sesiapa yang dapat memberi manafaat kecuali setelah diizinkan oleh Allah dan Allah redha kepada orang yang hendak disyafaatkan.
2) Apa sahaja yang disembah selain daripada Allah samada berhala, manusia atau malaikat sedikit pun tidak boleh memberi syafaat atau apa sahaja bentuk bantuan.
3) Antara cara Allah memuliakan manusia di akhirat ialah Allah mengizinkan seseorang itu untuk memberi syafaat kepada orang lain maka sesiapa yang diizinkan oleh Allah untuk memberi syafaat,
dia adalah orang yang mulia disisi Allah.
4) Para malaikat mempunyai akal dan boleh memahami apa sahaja yang dicakapkan oleh Allah atau manusia.5) Allah mempunyai sifat yang tinggi dan agung dari segi dzatNya dan kedudukanNya.
PENGAJARAN AYAT 24
1) Wajib berdebat dan berhujjah khususnya dengan orang-orang bukan Islam demi untuk menyampaikan kebenaran dan menegakkan hujjah.
2) Apabila berhujjah dan berdebat hendaklah membawa hujjah yang paling jelas dan nyata yang tidak boleh disangkal oleh musuh seperti bertanya siapakah yang
menurunkan rezeki dari langit dan mengeluarkannya dari bumi.
3) Dibenarkan apabila berhujjah menurunkan kedudukan kita dan tidak mendakwa kita sahaja di pihak yang benar.









BANGSA MELAYU MINORITI DI TANAH SENDIRI? I USTAZ ZAMANI IBRAHIM

APA PENDIRIAN SEBENAR PMX? I USTAZ ZAMANI IBRAHIM

OTAK ANWAR REPUT! SETUJU TAK?

Ahad, 10 November 2024

WASIAT RASULLULLAH KEPADA ABI DZAR AL GIFFARY

 WASIAT RASULLULLAH KEPADA ABI DZAR AL GIFFARY

Abi Dzar Al-Gifarry adalah seorang sahabat Rasullullah SAW yang terdekat dan amat mesra dengan beliau. Ia menyebut Rasullullah lain dari sahabat lain, menyebut beliau dengan sebutan "khalilie" (sahabatku yang akrab).

 Abi Dzar menonjol dlaam keikhlasannya berjuang, dan sangat cinta dan sayang kepada kaumfakir miskin, dan kerana itu ia sering disebut Bapak kaum fakir-miskin, dan ada pula ia gelari orang sebagai Bapak sosialis Islam. Ia tidak kenal kompromi dalam membela kebenaran dan menghancurkan kebatilan dari manapun juga datangnya. Ia beroposisi kepada Khalifah Usman bin Affan kerana dipandangnya pemerintah di kala itu royal dengan wang negara untuk kepentingan klient dan famili golongan yang berkuasa. 

Kepada Khalifah Usman ia berkata; " Beri khabarlah orang2 yang menumpuk harta benda ini dengan api neraka yang membakar!" dan kemudian dia susuli dengan membaca firman Allah: " Dan orang -orang yang menumpuk emas dan perak dan ia tidak nafkahkan dijalan Allah, maka peringatkanlah, bahawa mereka akan menderita azab yang sangat pedih! ( Al-Quran, Surat At-Taubat ayat 34 )

Kerana sikapnya yang redikal dan tidak kenal kompromi itu, pemerintahan Usman takut kepadanya kerana pengaruhnya yang besar kepada umat sebagai sahabat Nabi yang terpecaya. 

Usman membuangnya ke Syria yang waktu itu diperintah oleh Gabenor Muawiah yang terkenal korup itu. Di sana sikap Abi Dzar tetap seperti sedia kala, menyampaikan dakwahnya dengan peringatan-peringatan yang keras

 Ayat-ayat yang dibacanya kepada Usman dibacanya pula terhadap Muawiah bin Abi Sufyan itu. Gabenor Muawiah menyogoknya dengan wang nya, tetapi Abi Dzar tidak mempan untuk diperlakukan demikian itu. Ia tetap berbicara di depan umum sesuai dengan fungsinya sebagai Ulama, yakni menyatakan kebenaran dimana sahaja, kapan saja tanpa terpengaruh dengan kondisi dan situasi.  

Dan sebagai waratsatul Anbiya', dengan segala keberanian dan kejujurannya yang menonjol, Abi Dzar berkata pada penguasa waktu itu:" Sekiranya kamu meletakkan pedang terhunus di leherku untuk mencegah aku dari mengucapkan kata-kata yang pernah aku terima dari Nabi SAW nescaya aku akan terus juga bicara walaupun leherku akan putus.

NTAHLAH KENAPA...

 ASSALAMUALAIKUM SAHABATKU. SEIKHLASNYA,  AKU RESPECT KAU BOLEH BERTUGAS LAGI DI USIA TUAMU. ...SEBENARNYA ISLAM SUKA KITA TAK MEMBUANG MASA...