Sabtu, 16 Mac 2024

Doaku... Janganlah kami Alpa ya Rabb...


 Aku yg paling kena kuat... Aku ada anakku, adik beradikku yg sayang padaku.... Aku ada Allah dan Rasul... Itu yg utama... Terisak2 tu... Ala tak pa ja... Sbb.. Kita pernah dlm tekanan kot... Hihi... Aku kena ubat diriku... Motivate diriku agar kuat... Anis kuat sgt... Aku belajar dari anakku... Tak usah heran... Tapi aku tak mahu anakku nak ajak gi check up, kat doktor swasta... Tak mo la... Buat apa buang duit kataku... Anak ku kata ayah Linda dpt kesan kenser dlm masa minggu yg akhir2 ini ja, terus doktor kata kanser... Masa tu Linda cerita anis... Ah!!... Aku tak rasa aku serius  sgt... Tapi ayah Linda dpt kesan dlm seminggu... Dan sekarang dah kembali ke Rahmatullah...Moga rohnya ditempatkan bersama2 dgn orang2 yg soleh.. Aamiin... Kesian mak Linda dia dah nyanyok... Hanya mengenali ayah Linda aja.. Ayah Linda seorang yang Pengasih  terhadap isteri kata Linda...Linda pergi tanya majlis Agama... Cam mana nak jaga eddah org yg dah nyanyok....Apa pon, "Macam keroh di muara... Akhirnya jernih jua"... Lama2 mereka boleh handle...
 
Bagi ku sakit gugur dosa... InsyaAllah... Allah tahu... Aku tak takut mati...Ya Rabb... Kau matikan kami pada bulan2 muliaMu... Itu doaku bila sembang dgn adikku Maznah... Yg selalu kami cakap pasal mati... Banyak dah keluargaku yg dah pergi... Hanya kami yg tinggal... 
Kami kena kuat...Tambahan pulak aku nak balik setahun lagi...Nak dok sorang2 kena kuat...jangan takut...Tak.... aku tak takut Hantu...hihi.. Daku jaga kesihatanku siap2 kat sini, daku kayuh basikal  X'cercice 2km sehari....Berpeluh2 daku dah kuat sikit...meskipon Puasa...Daku dah biasa walaupon 'posa' daku boleh kerja luar rumah pegang cangkul dan mesen rumput sikit2.

Lagipon Pin n Bah masih ada kat kampong.  Pin adikku yang sangat baik...Dulu dia bela mak sampai mak pergi.. Mak sangat2 Redho dgn anaknya Pin...Bertuah Pin.  Lama Pin dan Bah bela mak. Ya Allah sihatkan lah adikku Pin dan Bah...Baru2 ni diserang kencing manis sampai gula dlm darah 26...terkejut aku dengar...
Mujur doktor tahan dan dapat kembalikan turun ke angka 12.   Pin Pin..suka minum manis sebelum ni. 12 pon m,asih tinggi.

 Bah tanyaku...Kak Eni buat minuman apa hari ni? Bah ingat daku macam dulu suka buat bervariasi minuman...
 Jawabku tentang minuman..."Bah...Kak Eni dah tak buat air2 manis dah sekarang...masa berbuka ,kak Eni hanya minum air kosong yg sejuk, dikeluarkan dari peti sejuk aja. Kak Eni dgn anis janji nak jaga, jangan minum manis...Tapi semalam Anis buat minuman susu yg diblendewr dgn korma dan masukkan agar2 soya...hihi. Tapi daku minum tak banyak sangat. Nak control betul2

Daku suruh Pin pantang...jangan dah minum manis..Bah kata Pak Cu dah ok dah kak Eni ...Lepas kejadian ni dia  tak minum manis dah.  Ok! kata ku...Pin yg kena jaga sbb pin suka benar minum air yang bergas...Pin pin...
Boleh pon tak minum manis.  Nasib gula dlm darah turun kalau tidak mereka nak hantar Hospital KK...Susah la...Bulan2 Ramadhan ni.

Daku pesan Pin kalo keluar kerja sikit2 tu pakai kasut yang bertutup...risau takut kaki terluka...Itu yg doktor pesan kepada pengidap kencing manis...InsyaAllah kata Bah...

Tangguhkan dulu Eni...
Wassallam....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TADABBUR AL-QURAN 🚨🔊‼️. - "PENGAJARAN DARI SURAH AL-INSAN" ~ SIRI 4

Semua kita Cinta pada Allah...adakah reality nya tak?...Berdosa...Aku memang cinta Allah...kerna Allah yang penciptaku  dengan keyakinan ..A...