Selasa, 12 Disember 2023

Nabi Khidir 'Alaihissalam Membocorkan Perahu

 71.  Maka berjalanlah keduanya hingga tatkala keduanya menaiki perahu, lalu Khidir melubanginya.  Musa berkata:" Mengapa kamu melubangi perahu itu yang akibatnya kamu akan menenggelamkan penumpangnya?  Sesungguhnya kamu telah berbuat sesuatu kesalahan yang besar."

                              (Al- Kahf:  71)

72.  Dia ( Khidir) berkata:  " Bukankah aku telah berkata: " Sesungguhnya kamu sekali2 tidak akan sabar bersama denganku"

                               (Al-Kahf:   72)

73.  Musa berkata:  "Janganlah aquí kamu menghukum aku kerana kelupaanku dan janganlah kamu membebani aku dengan sesuatu  kesulitan dalam urusanku"

                                (Al-Kahf: 73) 

74.  Maka berjalanlah keduanya hingga keduanya berjumpa dengan seorang anak muda, maka khidir membunuhnya.  Musa berkata:  "Mengapa kamu membunuh jiwa yang bersih, bukan ketana dia membunuh orang lain?  Sesungguhnya kamu telah melakukan sesuatu yang mungkar."

                                 (Al, - Kahf:75)

75.  Khidir berkata:  " Bukankah sudah kukatakan kepadamu, bahawa sesungguhnya kamu tidak mampu bersabar bersamaku?"

                                   ( Al-Kahf:75)

76.  Musa berkata" Jika aku bertanya kepadamu tentang sesuatu setelah (kali) ini, maka janganlah kamu benarkan aku menyertaimu, sesungguhnya kamu sudah cukup memberi keizuran kepadaku. "

                                    (Al-Kahf:76)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TADABBUR AL-QURAN 🚨🔊‼️. - "PENGAJARAN DARI SURAH AL-INSAN" ~ SIRI 4

Semua kita Cinta pada Allah...adakah reality nya tak?...Berdosa...Aku memang cinta Allah...kerna Allah yang penciptaku  dengan keyakinan ..A...