Sabtu, 4 November 2023

Solat Tahajjud Rasullullah...

 Rasullullah biasanya mengerjakan Solat Tahajjud 8 rakkat.  Jika makmumnya orang yang muda contohnya  Saidatina Aishah RA, baginda akan membuat 4 rakaat satu salam dan jika orang lemah "Isteri Baginda yang lain2" baginda akan membuatnya 2 rakaat satu salam.  Baginda akan tutupi dengan solat witir 3 rakaat.  Menjadi jumlahnya 11 rakaat.

Amalan Rasullullah dan di ikuti sahabat2 ,semasa selepas tahajjud ialah  membaca sebanyak mungkin ":Subbuhun khud dus sun Rab buna warab bul mala  ika tuar Rukh.."

Dan bacaan semasa waktu sahur baginda mengajarkan banyak2 berastaghfar kepada Allah. 

" Astaghfirullah"

Rujuk ceramah pendek Ustaz Zulkifli AlBakri...

Saidina Abu Bakar Assidik biasanya membuat witir sebelum tidur dan Saidina Umar membuatnya Setelah Tahajjud  ini adalah  pertanyaan Rasullullah terhadap sahabatnya. Rasullullah berkata Abu Bakar orangnya "Berhati2" kerana beliau bimbang sekiranya tidak terjaga waktu tgh malam.

Menurut Ustaz Zainol Asri, Seandainya kita tidak tersedar untuk mengerjakan Tahajjud maka kita boleh Mengkhadonya semasa solat Dhuha.  Dan ada yang mengatakan Rasullullah  membuat Solat  Dhuha sejumlah 12 rakaat sebagai mengantikan ketinggalan Tahajjud tersebut.   'Wallahuaqlam"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TADABBUR AL-QURAN 🚨🔊‼️. - "PENGAJARAN DARI SURAH AL-INSAN" ~ SIRI 4

Semua kita Cinta pada Allah...adakah reality nya tak?...Berdosa...Aku memang cinta Allah...kerna Allah yang penciptaku  dengan keyakinan ..A...