Rabu, 29 November 2023

Allah dah letakkan...adanya perkahwinan dan adanya penceraian.

 Bermula eddahku 

Bertarikh 28hb November 2023...Moga mendapat Redho Allah.  Aamiin.


Ada 3 ciri2 untuk masuk Neraka

   Tidak Sombong 

1)  ,Lidah kotor,otak kotor, iman kotor,

2)  Kasar..Jaga bahasa....
 
3) Sombong... Jaga air muka...Tenang lapang...
    Jangan lukakan hati sesiapa.

Tanda dekat dgn Allah...

 Gelang siapa?

( Laki belikan..)   hebatnya....hihi....    " Suami saya yang belikan"   manis ja bahasa ni...

Siapa hantar.?..   "Laki aku la"     hihi....   "Suami saya"   manis ja...

Dah sedekah ka hari ni?   InsyaaAllah sudah...  Syukur dapat sedekah dah hari ini...MaasyaaAllah...  Tanda syukur kepada Allah.   Gunakan dari pemberian Allah ini untuk
ibadah kepadakNya..  Allah jagaku...dekatnya daku dengan Allah.

Saya nak cari Redho Allah....

Sayang Allah dan sayang Rasul...
Bercerai dan menikah adalah sama aja....
Saya sikit tak malu...itu pemberian Allah.  Tak perlu malu...

Allah dah letakkan...adanya perkahwinan dan adanya penceraian...aku tak mahu jadi mangsa perkahwinan..Jangan mengekalkan perkahwinan yang tak bahagia...Ya Allah bagilah panduan pada kami...."  Marah...maki ...hamun..."  mangsa penderaan...
Minta cerai bergegar arash...tidak jika dah tak serasi  tak  jadi masaalah pada kita...solat pon dah tak kusyuk...Maasyaaallah...Pikir terus..."Kemurungan..."   
Menangis bukan hak kita....
Gelak bukan hak kita....
Itu semua dgn izin Allah.

Kena cari jalan penyelesaian...
Jangan takut bercerai...jika kita di pihak yg benar....

Bukan mudah nak bercerai...
Jangan biar diri di dera...
penderaan emosi
penderaan spritual...
penderaan fizikal...

Talak

Talak.... Rajie, Talak  1 dan  Talak 2...Boleh kembali dlm tempoh Edah...Tempohnya 3 bulan Hijrah...
Tidak boleh tinggalkan rumah  bagi isteri yg di ceraikan,  Yang terbaik suami yg keluar ketika eddah...Bila rujuk mesti ada saksi..." Pakai saya nak rujuk dgn isteri saya" 


Talak Baain..Talak  3.    Talak yg tak boleh dirujuk ...Perlu nikah lain dahulu dan baru boleh nikah baru dengan mahar yang baru...Tebus talak jugak dlm Talak Baaiin...


 Jika Kematian  talaknya 4 Bulan 10 hari... Jika mengandung sampai melahirkan... Konsep berkabung...Tak boleh keluar rumah kecuali emergency..., sakit, kerja ,ke kedai dll.. Tak boleh pakai baju warna warni...Selamat hitam...tiada perhiasan walaupon celak...Tidak menerima sebarang pinangan kalau hendak menikah...Back to normal...Tak boleh pakai barang kemas ...Tak boleh berhias. Isteri mengiringi jenazah setakat di pintu rumah sahaja ikut Mazhab Syafie


Sebenarnya ada ruang untuk bahagia...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TADABBUR AL-QURAN 🚨🔊‼️. - "PENGAJARAN DARI SURAH AL-INSAN" ~ SIRI 4

Semua kita Cinta pada Allah...adakah reality nya tak?...Berdosa...Aku memang cinta Allah...kerna Allah yang penciptaku  dengan keyakinan ..A...