Isnin, 20 November 2023

2020030-SS Dato Dr Asri-Di Usia Tua

 


Nabi yusuf...telah mencapai apa sumua hajatnya dan doanya ...Wahai Tuhanku matikanlah aku sebagai"..............."   

Apa cita2 kita dalam hidup ini?
Cita2 kita akhir hidup ini ...masuk ke syurga Allah.  Orang yang berjaya adalah mati masuk "Syurga Allah"  Itu destinasi kita. 
Dalam Hadith nabi mintak jauh dari banyak benda...

Minta jauh dpd Bakhil, kedekut,minta jauh dpd penakut, minta jauh daripada Tua yang melampau,tua yang tak berketahuan...sampai fikir pon tak boleh dah...Anak cucupon dah tak kenal dah...."   OK

Balik pada insan....Alllah kata ...Kami pesan kepada manusia "supaya buat baik kepada kedua ibu bapa, bukan setakat bagi yang baik tapi tuhan perintahkan adil dan ihsan...  Buat ihsan kepada kedua ibu bapa.  Mengandung , menyusu, 30 bulan...30 -24...sekurang2 mengandung 6 bulan ke atas...OK

Insan itu membesar hingga ke umur matang.  Berapa umur matang?  Adolf hitler kata (kalau nak terlibat dlm politik ....hihi...gilanya politil M'lysia.... )   OK

Orang bila usia 40...dia dah fikir lain...manusia perlu buat apa usia 40...surah AqQaf ayat 14..."Wahai Tuhan kurniakanlah padaku supaya aku boleh bersyukur atas nikmatMu...nikmat dalam hidup ini apabila kita boleh bersyukur kepada Allah...Allah tidak mengazab orang yang boleh bersyukur...
Bersyukur sedalam2nya rasa syukur...mencapai syukur sebenar...Allah mahu hamba2 mengaku keagungan nya..."Kita hafal Saidul ikhtifar"  aku mengaku nikmau padaku ,aku mengaku dosaku  , amponkanlah dosaku...Aisyah raba Nabi dalam gelap, Dia dengar doa...nabi...
"Pada usia macam ini ...kita boleh cuba segala ujian tidak lebih dpd" bangun tengah malam buat doa kpd Allah sendirian....
Aisyah bangun raba2 Nabi sujud terkena kakinya...dia dengar nabi..'Ya allah aku berlindung dengan Redhomu aku berlindung dpd........ akhir tak dapatlah aku menghitung pujian dengan selayaknya...Engkau itu seperti yang Engkau puji diriMu.... h e b a t...MaasyaaAllah

Yang ada ini adalah harapan kita....Mintak kat Tuhan agar kita boleh bersyukur....sebenarnya "syukur berada dalam jiwa"
Bila manusia syukur... 
Supaya aku dapat amal dgn amal soleh yang Engkau Redho....
doakan " bila bangun tengah malam..." Ya Allah golonglah aku menjadi orang yang beramal soleh"

Sedekah jika kita bagi kita berasa "Betapa besar dalam diri kita"   Hadir rasa itu....Dekatnya dia dgn Allah, dan khusyuk nnya kpd Allah...Nak buat amal yang soleh...

Saidina Umar Al Khatab  bertemu orang mengandung yg hampir bersalin....."balik cari isterinya...
"Mahu tak Engkau satu kebaikan yanga Allah nak berikan kepadaMu?'  Pertanyaan Saidina Umar kepada Isterinya.."

Agar mendapat amal yang soleh yang Allah Redho"

'Tolonglah baiki Zuriat KeturunanMu... Doa  Nabi Ibrahim...Allah suruh kita contoh dia...Doa kepada "Zuriat Keturunan"...

Berapa banyak kita doakan agar Tuhan ampunkan dosa kedua Ibu bapa kita...????   Adakah kita mintak zuriat kitra mnenjadi anak yang Soleh...?????

SAHABATKU DOAKANLAH KEDUA IBU BAPAMU DAN ZURIAT KETURUNAN KITA...INGAT TU...ITU HAJATKAITA DENAN ALLAH.JANGAN LUPAKAN ZURIAT KITA AGAR ZURIAT KITA MASUK KE GOLONGAN ORANG YANG SOLEH.', MINTAK ALLAH BAIKI"   OK

iNNI tUB TU ALAIKA...AKU TAUBAT KEPADAMU DAN...

sURAH aL aHKAF....aqLLAH KATA ...KEPADA ORG DOA INI...
uLA IKA ...oRANG YG KAMI TERIMA PERKARA BAIK YG KAMU BUAT, KAMI MAAFKAN SEGALA YANG LEPAS KAMI MAAFKAN...MEREKA DI KALANGAN ORANG AHLI SYORGA."
lAHIR DI DUNIA,MATI DIDUBNNIA,, KERJA SAMA...."bUATLAH aMALAN yANG sOLEH...bUAT pAHALA DAN KURANGKAN DOSA."

"SIAPA YANG TIMBANGAN BAIKNYA BERAT...DIA BERJAYA"...ITU mISI kITA...

'aMALAN kALBU..."syukur"  rEDHO DAN sYUKUR...     sETAKAT MANA REDHO KITA?   "   SETAKAT MANA SYUKUR KITA"

"hANYALAH eNGKAU kEKASIHKU...aWAL DAN aKHIR"  bUATMU KEKASIHKU DI DUNIA...HIHI....contoh........

tAMBAHKANLAH AKU ILMU...tOLONG KURNIA SUPAYA AKU TAHU BERSYUKUR...

NABI TAK BAGI PERGI PERANG MEREKA MENANGIS...
CINTA ALLAH DAN RASUL...CINTA SEJATI

tAUBAT ...mENYESAL DGN pERLAKUAN...tUHAN MAHUKAN KITA MINTA AMPUN 
KAUM NUH...MINTA AMPUN PADA TUHANMU DIA MAHA PENGAMPUN...
I   S   T   I   G   H   F    A    R    


BYe dulu...doakan aku...InsyaaAllah...esok hari...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TADABBUR AL-QURAN 🚨🔊‼️. - "PENGAJARAN DARI SURAH AL-INSAN" ~ SIRI 4

Semua kita Cinta pada Allah...adakah reality nya tak?...Berdosa...Aku memang cinta Allah...kerna Allah yang penciptaku  dengan keyakinan ..A...