Selasa, 12 September 2023

Doa Nabi Yusuf 'Alaihissalam.

 Doa Nabi Yusuf "Alaihissalam,

"Surah Yusuf ayat 101."

Ya Tuhanku! Sesungguhnya Engkau telah menganugerahkan kepadaku sebahagian kerajaan dan telah mengajarkan kepadaku sebahagian takwil mimpi (Ya Tuhan)  pencipta langit dan bumi, Engkau pelindungku di dunia dan di akhirat, wafatkan aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang2 yang soleh.


Juz 13, "Surah Yusuf ayat ke 56 dan 57"

56. Dan demikianlah Kami memberi kedudukan kepada Yusuf di Negeri Mesir;Dia berkuasa penuh)bebas tinggal dimana mana dia kehendaki di bumi Mesir itu.  Kami melimpahkan rahmat Kami kepada siapa yang Kami kehendaki dan kami tidak mensia2kan pahala orang yang berbuat baik.

57.  Dan sesungguhnya pahala akhirat itu lebih baik bagi orang yang beriman dan sentiasa bertakwa.

Pertemuan Nabi Yusuf 'Alaihissalam dengan kedua orang tuanya.(Surah Yusuf ayat 93,94 dan 95,96)

93.  "Pergilah kamu dengan membawa baju gamisku ini, lalu meletakkan ke wajah ayahku nanti dia akan melihat kembali, dan bawalah seluruh keluarga kamu kepadaku."

94.  Tatkala kafilah itu keluar (dari Negeri Mesir),ayah mereka berkata" Sesungguhnya aku mencium bau Yusuf, sekiranya kamu tidak menuduhku nyanyuk (tentu kamu membenarkan aku)."

95.  Keluarganya berkata : "Demi Allah sesungguhnya kamu masih dalam kekeliruan yang dahulu"

96.  Maka ketika telah tiba pembawa khabar gembira itu,maka di letakkannya baju gamis itu ke wajahnya (Yaakub), lalu dia dapat melihat kembali. Dia (Yaakub)berkata: "Bukankah telah aku katakan kepadamu bahawa aku mengetahui daripada Allah apa yang kamu tidak mengetahuinya".

99.  Maka tatkala mereka masuk (ketempat) Yusuf merangkul kedua ibubapanya dan dia berkata "Masuklah kamu ke Negeri Mesir insya'Allah dalam keadaan Aman."

100.  Dan dia menaikkan kedua ibubapanya keatas singgahsana.  Dan mereka semuanya merebah diri dan bersujud kepada Yusuf, dan Yusuf berkata " Wahai ayahku! inilah takwil mimpiku yang dahulu itu; sesungguhnya Tuhanku telah menjadikannya suatu kenyataan , Dan sesungguhnya Tuhanku telah berbuat baik kepadaku,ketika Dia membebaskan aku dari penjara dan ketika membawa kamu dari pendalaman padang pasir, setelah syaitan merosakkan (hubungan) antaraku dan saudara2ku, Sesungguhnya Tuhanku maha lembut atas apa sahaja yang Dia kehendaki.  Sesungguhnya Dialah yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.


Pelajaran yang dapat diambil daripada kisah Nabi Yusuf 'Alaihissalam.

102.  Demikian itu (adalah) diantara berita ghaib yang Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): padahal kamu tidak berada disisi mereka, ketika mereka memutuskan rancangan ( untuk memasukkan Yusuf kedalam perigi dan mereka sedang mengatur tipudaya.

103.  Dan sebahagian manusia tidak akan beriman walaupon kamu sangat menginginkannya.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TADABBUR AL-QURAN 🚨🔊‼️. - "PENGAJARAN DARI SURAH AL-INSAN" ~ SIRI 4

Semua kita Cinta pada Allah...adakah reality nya tak?...Berdosa...Aku memang cinta Allah...kerna Allah yang penciptaku  dengan keyakinan ..A...