Ahad, 17 September 2023

15-09-2023 SS. Prof Dato' Dr MAZA: Rabiulawal - Peristiwa Kewafatan Rasu...



TOLONG DENGAR CERAMAH..NOTA SAYA NAK EDIT...UNTUK SAYA INGAT...BELUM EDIT!

Saya nak masuk Tajuk Bulan Rabiul Awal bulan kewafatan Nabi.
Sejak Hari Turunnya ayat "Ya aiyuhalmudassir", sejak itu nabi tak rehat lagi dah, "Bagun dan berilah peringatan"  Baginda mengatakan ..Pada pendapat kamu,jika aku mengatakan angkatan tentera di sebalik bukit akan menyerang...Kamu tidak pernah berbohong Ya Muhammmad.   Tapi Abu Jahal kata "Celaka Engkau Muhammad"...Orang mekah membuat yang sesat terlebih dpd itu...dan perkara baik yg Muhammad bawa kali ini sangat berat bagi mereka...

Perjuangan Rasullullah bukan mestiknya sakit kerana di tusuk dgn pedang ,tetapi segala tohmahan yg dibuat lebih sakit dpd di tusuk pedang..." Hai anak saudara ku..." idea yg kau bawa ini memecahkan umat kita...jika kau mahu kedudukan kami lantik jadi ketua ,jika kau nak kaya kami hendak berikan harta, jika kau nak jadi raja kami iktirafkan kau,...Jika setanmu tak mampu kau hadapi tak pa kami cari bomoh...aku akan rawat kau dgn ...

"  Ya aiyuhammuzammil"   
Firman Allah"   Kami tahu ia benar2 mendukacitakan, Kami tahu kau menderita, mereka tidak mendustakan kau tetapi mereka menolak wahyu Allah, tlh didustakan Rasul2 sebelum engkau...Mereka sabar di atas penolakkan rasulnya ,sabar mereka hingga mendapat pertolongan Allah ...masuk dlm dakwah ini...kamu kena hadapi risiko ini...dan telah sampai padamu ....

Pada tahun ke 10 Nabi buat keputusan mengerjakan haji... Bila berita kabuilah dapat kaum Arab bersiap..124,000 atau 144,000 orang keluar mengikuti Nabi...Mata baginda nampak beribu2 manusia mengikut Baginda,,...itu hadiah dari Allah kepada Baginda....Pada hari Arafah baginda bersemuka dgan 124 000 manusia, hasil dahwah yg panjang...hari Arafah itu nabi baca Khutbah...

Aiyuhannas"...Wahai manusia ...dengarlah apa yg aku nak beritahu...Barangkali aku tak jumpa engkau lagi selepas ini..."Haji Wadaq"  "Haji Selamat Tinggal" "Sesungguhnya harta kamu ,darah kamu ,haram untuk kamu cemari. Ketahuilah segala Jahilhilliah telah ku pijak jgn di bangkitkan lagi...point lagi...Takut lah Allah berkaitaan kaum Wanita kerana kamu mengambil mereka dgn amanah Allah..."  Taraq tu fi kum.....Aku tinggalkan kamu 'kitab Allah, Wahai manusia ,,,tiada dah nabi selepasku, sembahlah Allah, solatlah 5 waktu, tunaikan lah zakaut, dan taatlah pemerintah kamu nescaya kamu masuk syurga... Nabi kata lagi....Ramai kabilah2 ni....wahai sekelian maanusia kamu akan di tanya siapa Muhammad?   Kami akan menjadi saksi Engkau telah menyampaikan Agama Allah. ....Nabi tunduk...Dan berkjata ...Ya allah aku jlnkanlah tugas ini

Pada hari ini telah aku cukupkan ...
Mengapa kau menangis ya Umar?    Setelah agama sempurna, maka kekurangan akan berlaku...
Hari Nahat, Nabi berkata...Jangan kamu menjadi sesat selepas aku pergi...Nanti kamu akan porak peranda....

Nabi kata ...Ya Allah Jadilah saksi ,aku telah sampaikan tugas ini...Nabi pulang ke Madinah 29 safar hari Isnin, nabi hadir pengkebuamian jenazah di Baqi'..Nabi mula sakit2, masa sakit masih menjadi Imam...giliran di rumah isteri , selalu nabi tanya ..giliran...Isteri2 nabi paham maksud Nabi ...mereka sucrifice dan Nabi  sakit di rumah Aisyah. (Bertuahnya Aisyah)..5 hari sebelum wafat ,panas nabi makin pans......
Nabi naik ke mimbar 5 hari sebelum wafat

Laknatullah Yahudi dan Nasara yg ambil kubur mereka menjadi masjid...Ya Allah selamatkan Kuburku dari jadi masjid... Nabi turun solat Zuhor...Nabi naik balik mimbar...Orang ramai akan bertambah  org ansar jadi sikit mcm sikitnya garam....siapa yg dapat kuasa , maafkanlah org Ansar buat salah...Nabi sebut...Allah bagi pilih apa yg ada di sisi Allah...Abu bakar Nangis... Nabi pilih untuk balik ke akhirat...


Sakit nabi bertambah 4 hari sebelum wafat ,...Nabi dah tak boleh solat nabi suruh Abu Bakar jadi Imam...Demam nabi bertambah...kalo org biasa sakit kuat sebelum maut...MUDAH MATI DAN RINGAN MATI BUKAN PENGUKUR...KEMATIAN SESEORANG... Nabi tanya mereka dah solat?  Letakkan air dlm bekas nabi mandi dgn air tu,,,nabi bangkit jatuh pengsan...nabi tanya org solatka...nabi siram lagi nabi bangun pengsan sekali lagi nabi sedar...sekali lagi siram ,bangun pitam lagi ,,,sekali lagi jaga sehingga 4 kali ...kemudian Nabi Suruh Abu Bakar jadi Imam...Nabi bebaskan hamba2 nya...sebelum tu..

.Hari akhir nabi singkap langsir Nabi Senyum dan Nabi ketawa kecil...
Orang ramai seronok tengok itulah wajah terakhir ceria nabi Abu Bakar nak undur...Nabi kemudian panggil Fatimah, waktu dhuha...nabi bisik kpd Fatimah ,..Fatimah nangis...Pertama Nabi akan wafat sakit ini...kali kedua nabi bisik..."Aku ahli bait prertama ikut nabi...aku ketawa"

Wahai Aisyah aku rasa racun itu sekarang...terputusnya urat nadi itu...wanita yahudi yg meracunnaya di Khaibar... Aisyah kata ...Nikmat aku Rasulullah wafat di rumahku antara dadaku  dan  Allah himpunkan air liurku dan air liurnya bercampur...aku nampak nabi lihat kayu sugi...Aisyah tanya dan ambil kayu sugi itu Aisyah bagi lembut gigit kayu sugi itu dan bagi pada Nabi ,Nabi minta air...masukkan tangan dlm..air dan letakkan ke kepala...ucap nabi..

Tuhan dah Jawab doa ayah, Syurgalah ayah...wahai anas tergamakkah kamu meletakkan pasir ketubuh Rasullullah..? Pada hari Nabi masuk Madinah semua pasir menjadi gemilang bila meletakkan pasir kejasad Nabi ternampak suramnya pasir2...dlm kemuraman....

Wahai sekelian Manusia sesiapa yg menyembah Muhammad, Muhammad akan mati ,,,sesiapa g mentyembah Allah maka Allah tetap hidup." demikianlah wafatnya Nabi.  

 Tarikh Wafat lebih besar daripada kelahiran... ...Sebab itu Negeri Perlis  jadikannya sebagai, Bulan Pengajaran...mengingati kewafatan Nabi...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TADABBUR AL-QURAN 🚨🔊‼️. - "PENGAJARAN DARI SURAH AL-INSAN" ~ SIRI 4

Semua kita Cinta pada Allah...adakah reality nya tak?...Berdosa...Aku memang cinta Allah...kerna Allah yang penciptaku  dengan keyakinan ..A...