Rabu, 9 Mac 2016

Bila kakakku menulis...

MAK DAN PAK YANG PENGASIH…

Teringat ketika masih sekolah rendah dulu, sekitar tahun 60an dan 70an, hujung minggu begini, apabila arwah bapak masih sihat, cukup bulan apabila dapat duit pencen cikgu besar, bapak akan pergi ke pasar dan balik memasak nasi minyak special. Lauk daging atau ayam, masak gulai ke, tak lupa sambal kerisik, resipi keluarganya di Parit Buntar, ada juga sayur kailan masak kicap perencah ayam untuk kami semua. Saya tengok cara bapa masak yang menggunakan dapur kayu api, ada susu cair, ada lobak merah dimasukkan ke dalam nasi minyaknya yang ditumis menggunakan minyak sapi. Sedapnya hingga terasa sampai hari ini. Bapak memasak di bawah bangsal besar di tepi rumah, mengadap ke sawah padi di kampung saya di Pecah Batu, Lenggong, (kini Lembah Warisan Dunia), sambil menghisap curut besar.
Kalau bapak ada lagi, usianya dah lebih 120 tahun. Cikgu Said, arwah bapak meninggal tahun 1981 ketika saya di UM tahun 2 pada usia bapak 84 tahun.
Arwah mak pulak, guru sekolah rendah, akan gunakan hari hujung minggu mengutip semua selimut dan cadar tebal dan berat dari keluarga besar anak 12 orang untuk direbus dalam periuk besar di bawah bangsal di luar rumah. Apabila dah rebus dengan sabun fab, dibilas dengan air telaga, di pijak dan diperah dengan tangan. Baunya wangi, dan selepas perah mak jemur. Apabila kering, diangkat, masyaAllah, bersihnya selimut dan cadar.
Kalau mak masih ada, usianya dah lebih 90 tahun. Meninggal tahun 2006, juga pada usia mak 84 tahun. Cikgu Aminah orangnya cantik macam mak Arab. Matanya berwarna coklat muda. Hidungnya mancung dan kulitnya putih melepak.
Rindu kepada mereka. Anakmu ini hanya mampu bersedekah ayat-ayat suci dan doa buatmu berdua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TADABBUR AL-QURAN 🚨🔊‼️. - "PENGAJARAN DARI SURAH AL-INSAN" ~ SIRI 4

Semua kita Cinta pada Allah...adakah reality nya tak?...Berdosa...Aku memang cinta Allah...kerna Allah yang penciptaku  dengan keyakinan ..A...