Jumaat, 7 Jun 2024

AMALAN YANG PALING DI CINTAI ALLAH...

 

Amalan yg paling di cintai Allah.

 Dialog Nabi Musa Bertemu Allah.  Nabi Musa 

Mendapat Wahyu langsung dari Allah.


Wahai Allah, aku sudah melaksanakan ibadah yang engkau perintahkan.  Manakah di antara ibadahku yang Engkau senangi, Apakah solatku?


Salatmu itu hanya untukmu sendiri kerana solat membuat engkau terpelihara daripadsa perbuatan keji dan mungkar.


Apakah Allah menyukai zikir yang dilakukan Nabi Musa AS?



Zikirmu itu untuk dirimu sendiri, kerana zikir membuat hatimu menjadi tenang.


Apakah puasaku?



Puasamu itu hanya untukmu saja,kerana puasa melatih diri dari mengekang haus nafsumu.


"Sedekah tatkala engkau membahagiakan orang yang sedang kesusahan dengan sedekah sesungguhnya aku berada di sampingnya."



"Sedekah , infaq, zakat dan perbuatan baikmu.  Itulah yang membuat Aku senang, kerana tatkala engkau membahagiakan orang yang susah.  Aku hadirdi sampingnya.  Dan akuakan meggantikannya dengan ganjaran700 kali lipat" ( QS. Al-Baqarah: 261-262).


Abu Amr asy-Syaibani


"Saad bin Iyas"


Pemilik rumah ini telah menceritakan kepadaku- sambil menunjukkan Abdullah bin Mas'udRadhiayallahhuanhu dengan tangannya ia berkata, Aku bertanya kepada Nabi Sallallahu 'alaihi wa sallam, Amalan apakah yang paling di cintai Allah ?   Beliau   Sallallahu 'alaihi wa sallam menjawab " Salat pada waktunya"


JIHAD FARDHU AIN 
JIHAD FARDHU KIFAYAH



Aku (Abdullah bin Mas'ud mengatakan.  Kemudian apa lagi?  'Beliau Sallahhualai wa sallam menjawab "berbakti kepada dua orang tua" Aku bertanya lagi "Lalu apa lagi?  "Beliau Sallalhu 'alaihi wa sallam menjawab "Jihad di jalan Allah"



Abu Dzarr Radhiyallahu anhu


"Abdullah bin Amr Radhiallahu an huma dari Abdullah bin Amr Radhiyallahu an huma"



Aku ( Abdulah bin Mas'ud) mengatakan.  'Kemudian apa lagi?'  Beliau Sallallahu 'alaihi wa salam menjawab, "  Berbakti kepada dua orang" Aku bertanya lagi.  'Lalu apa lagi? ' Beliau Sallallahu 'alaihi wa sallam menjawab" Jihad di jalan Allah."



 Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban serta al -Hakim



"Salat pada awal waktu"



Amalan Islam apa yang paling baik?  ' Beliau Sallallahu 'alaihi wa sallam menjawab engkau  memberi makan, mengucapkan salam kepada yang engkau kenal dan yang tidak engkau kenal"



"Sesungguhnya sedekah itu memadamkan murka Allah dan menolak mati jelek Su'ul khotimah "
 (HR Tarmidzi)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TADABBUR AL-QURAN 🚨🔊‼️. - "PENGAJARAN DARI SURAH AL-INSAN" ~ SIRI 4

Semua kita Cinta pada Allah...adakah reality nya tak?...Berdosa...Aku memang cinta Allah...kerna Allah yang penciptaku  dengan keyakinan ..A...