Khamis, 4 April 2024

Visit a dentist...



Assalamualaikum.

Kelmarin ke Klinik Pergigian Bangi.  Daku minta tolong  Faiz hantarkan.  Faiz anak saudaraku  datang tepat pukul 10.00 pagi.  Terus ke KK BB Bangi. Parking sangat mudah sahaja hari ini.  Urusan menjadi pantas bilamana tiada ramai orang pada pukul 10.00...Maasyaalah Syukur pada yang Esa.  Oleh herana lapang, kosong Faiz pon mendaftar untuk "scalling giginya."   Tak beberapa minit sahaja Faiz menungguku sekejapnya ,daku dah siap dan buat appointment seterusnya"Lepas Raya, scalling dan cabut lagi satu lagi gigiku yang Rosak"  MaasyaaAllah  bagusnya,  Doktor disini. 

 Maznah.  Beberapa kali ding dong Maznah.  Faiz adakunci rumah emaknya ,kami masuk bagi salam  2 dan tida kali.  Daku mengsyaki adikku sedang tidur kerana letih di bln Ramadhan.  Betul Maznah  bangun dengan Rasa syukur dapat tidur dan puluh dari keletihannya. Ceramah ustaz  masih berbunyi..hihi...Nah kata jika Zam tutup ja ceramahtu nah terus sedar...Bertuah...Dapat juga rehat dia hari ni.  Kami masing2 dah berusia .  Tak sesihat kami dlam usia muda dulu.  Nah jika dku datang terus segar.  kami bercadang ke klinik Swasta yang kulihat ada buat promosi rawatan lutut.   Adikku sangat perihatin kemahuan ku.  Daku ajak Maznah kesitu   Daku pernah diberi rawatan itu 13 tahun lalu.  Dah lama.  disamping mendapat rawatan di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Kelang daku juga pernah membuat rawatan di Hospital Bainun pada beberapa tahun kemudian setelah balik ke kampong.Syukur Ya Rabb  daku teringat kembali untuk membuat rawatan lututku setelah lama daku lupa.  Entahlah dalam mengharugi hidup ini kita terlupa "apa yg kita sakit"  daku tak ingat langsung untuk sambung membuat rawatan kakiku supaya daku lebih kuat. Daku di kampong terus bekerja luar rumah tanpa menghiraukan sakit yg aku alami..Eni..Eni...kau lupa kau sakit ..kerja seperti lelaki ,engkau ni...   Memang Engkau tak di manjai langsung ...Engkau perihatin kesihatan keluargamu .... tanpa menghiraukan yang engkau juga sakit.   Syukur wahai diri...   

Taman sekangkang keraku itu daku yang bertungkus lumus memagarnya kerana mengelakkan daripada Babi menyerang...Daku berjaya buat pagar dengan bantuan adikku Ariffin...Malangnya Shah sakit..Daku terlupa untuk terus merawat lulutku yg perlu daku rawat masa tu.  Baru hari ini daku teringat untuk membuat rawatan kembali Maasyaaallah...telah Allah sedarkan daku untuk tujuan ini...Yaa Rabbb syukur daku tak lupakan terus untuk buat rawatan ini.

Daku dah pergi mendapatkan maklumat rawatannya...Semua detail dah dapat daku berpuashati.  Tiba2 Kakak Kamsiah hantar mesej mlm tadi mengatakan sahabat Kak Kamsiah telah mendapatkan Rawatan katcHospital UPM Bangi.  MaasyaaAllah daku tersedar kembali bahawa daku pesara kerajaan yang banyak kemudahan yang daku terlupa...Yaa ampuun...Mesej Kak Kamsiah menyedarkan daku.

Daku buat keputusan jumpa Pakar Hospital Kerajaan.  Mesej Kak Kamsiah tentang Rawatan Kawannya Rohani..Syukur...Syukur ...Daku bagai tersedar dari mimpi pulak.  Ya Rabb daku lupa dah daku ni pesara ...ki ki...Daku masih ada harapan...InsyaaAllah.  Daku memang cemburu dengan orang lain yang lebih tua dariku tetapi masih kuat...macam sahabatku "macam orang muda ja dia"  Noraini ini akan membuat temujanji di sini pulak ...MaasyaaAllah memang ada baiknya daku datang ke Bangi ini.  Daku masih ada rezeki lagi Yaa Rabb...Lama dah daku tak layan kesihatan diriku...Daku nak pulihkan kaki ku agar daku dapat keTanah Suci ...Insyaaallah. Tq Kak Rohani yg menjawab mesej kak Kamsiah mlm tadi...ini hadiah Ramadhanku jugak ..Syukur ya Rabb.

Sambung...
Lepas ke klinik swasta itu kami ke rumah anakanda Faiz ...Daku datang menjenguk anakanda Mariam dan anak2.   Comelnya cucuku...Hannah...anaknya serta Isa...anak Marian dan Faiz...MaasyaaAllah.  Ini kali pertama daku dapat lihat  muka Maryam di rumahnya bila di tak memakai niqab...MaasyaaAllah comel sungguh si Mariam ni.  Lawa sangat menantu Maznah...Syukur Allah beri daku rezeki dapat melihat menantu Maznah yang comel beserta cucu2 Maznah...hmmm. comel sungguh2...

Kami balik terus dari rumah Mariam/Faiz dan kerumah anakku.  Minta Faiz yang tinggi tu buka langsir di rumah, untuk Anis basuh langsirnya ...di bilikku dan ruang luar.  Syukur anakku dah basuh langsir bilikku...
Tq Anis.   Transfer duit buat Faiz serta duit Raya untuk anak Faiz.  Sedekah Ramadahan kami untuk,every 10 terakhir telah anis buat...setiap malam...Syukur Ya Rabb  Moga Kau Terimalah sedekah kami Ya Rabb.

Anis dah bayar Fitrahku awal Ramadhan lalu.  Minggu lepas, terima mesej dari Abg manaf tolong bayar Fitrah buat adik dia ni...Hihi Abg Manaf dah tahu statusku  ini. ...Tq Abg Manaf.  Abg Manaf every year bayar Fitrahku semasa daku begini...Lama dia tolong meskipon daku tahun2 tak pernah lupa bayar...Hihi Abg Manaf2.. Syukur moga sedekah itu mendapat kerberkahan Illahi.

Ibadat...2 b continued...BYE





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TADABBUR AL-QURAN 🚨🔊‼️. - "PENGAJARAN DARI SURAH AL-INSAN" ~ SIRI 4

Semua kita Cinta pada Allah...adakah reality nya tak?...Berdosa...Aku memang cinta Allah...kerna Allah yang penciptaku  dengan keyakinan ..A...