Isnin, 3 Jun 2024

SS Dato.Dr Asri-Interaksi Allah dgn Manusia


Tajuk ini bukan tajuk saya...tapi tajuk ini saya menukilkan...Apabila Nabi bawa Agama ini ...Nabi bawa cerita tentang taubat...Baginda sentiasa menyebut tentang taubat.  Allah ada banyak nama... ada nama nya Al Jabbar bertindak balas kuat...bertindak balas...Allah sangat kuat Maha bertindak balas....ketika membaca perintahnya membaca kasih dan sayag Allah yg luas ...Jika orang buat salah kita rasa marah minta org minta maaf...jika anak buat salah kita minta anak kita minta maaf pada ayahnya.  Sesungguhnya Allah maha pengampun dan meminta kita meminta maaf dgn nya dlm kelembutan Al Rahman dan Al Rahim...

Perkataan Istighfar, daripada ghafur...Ghafar...Ghafar ia itu dia tutup...Sebab itu 
Allah mengampunkan dosa dan Dia menutup keaiban kita.  Ini besar maknanya dalam hidup...Saya selalu ulang dlm diri saya...Jika Allah tidak tutup aib saya kita tak boleh berbicara dengan sesiapapon. tetapi Allah menutup aib kita.  Jika tidak,  ayah tidak dapat berbicara dengan anaknya,dengan isterinya tetapi Allah itu Ghafur...Rahim...Dia menutup dosa dan ia Maha Penyayang.

Dan Allah jadikan dosa itu apabila kita lakukan, ia satu bebanan kepada kita....Tuan2 hadirin Allah dan penuntun sekalian...Apabila kita buat dosa kemudian kita rasa bersalah  terhadap diri kita bersalah kita kepada Tuhan...Mudah2an Rahmat itu Besar untuk kita.  Tapi kalau kita buat dosa kita rasa tak apa2...bererti Allah telah meninggalkan kita...Sebab itu orang2 apabila dia buat dosa dia rasa terbeban dengan kesalahan dosanya.. Allah SNW menyatakan ..."Katakan lah wahai hamba2ku yang telah frust dengan diri mereka sendiri...Allah kata...Wahai hamba2ku yg kecewa dengan diri mereka sendiri...Jangan kamu kecewa dengan Rahmat Allah...Sesungguhnya allah menganmpunkan dosa kesemuanya..Sesungguhnya Dia Maha Menutup dosa dan Maha Penyayang.

Jangan kecewa ,kamu buat dosa banyak...Mari kat aku...Allah tahu manusia...Allah kata...Wahai hamba2ku kamu buat dosa ..Malam dan Siang...kalau tidak pada tangan, kaki pada jiwa ,KITA ...SOMBONG DSB...KAMU BUAT DOSA  MALAM DAN SIANG SEDANGKAN AKU MENGAMPUNKAN...MINTA AMPUN KEPADAKU..Aku nak mengampunkan kau.
Tuan2...sebab itu dosa hamba, apabila dia beritahu kepada orang lain, orang mencanang...itu adab pon...Kita sapa nak kata Tuhan tak ampun dosa orang. 

 Sebab itu kita di dalam urusan hidup ini,urusan dosa kita hukum atas dosa sahaja jangan hukum atas orang yg buat dosa itu. Orang berzina , orang minum arak  itu dosa yg Allah mpunkan jika di minta tapi jangan kata "engkau pembuat dosa Allah tak ampun" JANGAN....Tak boleh kata ..Kemungkinan dlm sekelip mata Allah ampunkan mereka.  Dia lebih baik daripada kita.   Sebab itu agama Islam datang dengan memberi harapan kepada manusia.

Tuan2 pergi ke Negeri yang hebat dan kaya Jepun dan seumpamanya...Dia punya peratusan bunuh dirinya tinggi...sebab manusia buat salah dia tidak tahu bagai mana nak  menyelesaikannya dan menjadi pergelutan dlm  jiwa dia ,...dia naik bangunan tinggi dan terjun... 

Sebab itu...Agama Islam Agama Nabi,  berbuat dosa...boleh meminta ampun.  Nabi Nuh AS, berkata kepada kaumnya " sesungguhnya jika kamu meminta ampun Dia mengampunkan dosa kamu malah Dia menurunkan hujan lagi untuk kamu."  Maha Pengampun dan Pemurahnya Allah.
Wahai anak muda ketahuilah Tuhan tidak bengis saperti yg digambarkan oleh sebahagian manusia.  Tuhan itu Maha Pengampun.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TADABBUR AL-QURAN 🚨🔊‼️. - "PENGAJARAN DARI SURAH AL-INSAN" ~ SIRI 4

Semua kita Cinta pada Allah...adakah reality nya tak?...Berdosa...Aku memang cinta Allah...kerna Allah yang penciptaku  dengan keyakinan ..A...