WAHAI MUHAMMAD TANYALAH MEREKA SIAPA YANG BERI REZEKI LANGIT DAN BUMI..SIAPA YANG BOLEH MENGELUARKAN YG HIDUP DAN YANG MATI. DAN DIA JUGAK MENGELUARKAN YANG MATI KEPADA HIDUP DAN SIAPA YANG MENTADBIR?
MEREKA MENJAWAB .....ALLAH.
TAPI MEREKA SEMBAH BERHALA.
MEREKA SEMBAH BERHALA YG MEREKA BUAT.
DAN SESUNGGUHNYA KAMI,
CARA LEMBUT MEMBUKA MINDA. USLUK
PETUNJUK ALLAH GUNA ALA...BILA SESAT ALAH GUNAFI...
ORANG YG DI ATAS HIDAYAT DIA TINGGI...
ORG YG DI DLM KESESATAN DI TERRTUTUP TANPA KEBENARAN
NABI DENGAN KITA NABI LEBIH BETUL...DIA TAK PERNAHPON KATA KAMU SALAH.
JANGAN HUKUM ORANG DGN KATA PUTUS...JANGAN..... KERANA SEMAKIN IA BERPECAH...JANGAN MENGAKU BETUL...JANGAN TERUS MENGHUKUM KAMU SALAH...AWAL2 HUKUM SALAH. JANGAN...SEDANGKAN ....
SAMMADA KAMI BETUL KAMU SALAH ATAU KAMI SALAH DAN KAMU BETUL...
JADI ORANG ITU SENDIRI MENCARI KEBENARAN K...KEBENARAN TAK BOLEH DI PAKSA.
المحدث : البخاري | المصدر : صحيح البخاريالصفحة أو الرقم: 7280 | خلاصة حكم المحدث : [صحيح]التخريج : أخرجه البخاري (7280).
Semua umatku akan masuk syurga kecuali orang-orang yang enggan Mereka berkata: Wahai Rasulullah, dan siapakah yang enggan? Baginda bersabda: Sesiapa yang mentaatiku akan masuk syurga,
dan sesiapa yang mendurhakaiku maka dia telah enggan.Perawi: Abu Hurairah | Kemaskini: Al-Bukhari | Sumber: Sahih Al-BukhariMuka surat atau nombor: 7280 | Ringkasan hukum hadis:
[Sahih]Pengijazahan: Diriwayatkan oleh Al-Bukhari (7280)
..مفهوم الرزقالرزق هو كلّ ما أنعم الله على عباده من نِعَمْ سواء ماديّة أو معنويّة كالمال والزوج والولد والأهل والصحة والحب والقبول وغير ذلك. ولذلك فإنّ كلّ ما مَنّ به الله على عباده هو رزقٌ
يجب على الإنسان شكره والحفاظ عليه.قال اللهُ تعالى :﴿ قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ ﴾سبأ : 24﴿ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا
﴾.Konsep mata pencarianRezeki ialah segala nikmat yang Allah kurniakan kepada hamba-Nya, baik material mahupun akhlak, seperti wang ringgit, suami, anak, keluarga, kesihatan, kasih sayang, penerimaan,
dan sebagainya. Oleh itu, setiap apa yang Allah kurniakan kepada hamba-hamba-Nya adalah rezeki yang harus disyukuri dan dipelihara oleh manusia.Allah Taala berfirman:“Katakanlah, ‘Siapakah
yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan bumi?’ Katakanlah, ‘Allah.’”Syeba: 24“Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan
bersyukurlah kepada Allah, jika hanya kepada-Nya kamu menyembah.”..ولهذا قال عُمرُ - رضي الله عنه -: لمَ نعطِي الدَّنيَّة في دِيننا؟ ولماذا نَتَنازَل هذ
التَّنازُلَ ونحن على الحَقِّ وهُم على الباطِل؟ ! ولكن الرسول - صلى الله عليه وسلم - أجابه بقوله: "إِنِّي رَسُولُ الله وَلَسْتُ عَاصِيَهُ وَهُوَ نَاصِرِي"، فانظُرْ
إلى الثِّقة بالله في هذا المَقامِ الضَّنْكِ الذي لم يَصبِر عليه أَجلَدُ الصّحابة كعُمرَ - رضي الله عنه -؛ أَجابه - صلى الله عليه وسلم - بكلام هادِئ، كلام واثِق
قال: {قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ} [الشعراء: ٦٢]، فما أعظَمَ ثِقةَ الرُّسُل عليهم الصَّلاة والسلام بنَصْر الله -عَزَّ وَجَلَّ-، ونَسأَل الله تعالى أن يَهَب لنا
من الثِّقة به ما يَزداد به إيمانُنا وتَوكُّلُنا..
Itulah sebabnya Umar -semoga Allah meridhainya - berkata: Mengapa kami memberikan perkara dunia kepada agama kami? Mengapa kita membuat konsesi ini sedangkan kita di pihak
yang benar dan mereka di pihak yang salah? ! Tetapi Rasul - semoga Allah memberkatinya dan memberinya kesejahteraan - menjawabnya dengan berkata: "Saya adalah Rasulullah dan saya
tidak menderhaka kepadanya, dan dia adalah penyokong saya." keadaan yang bahkan para sahabat yang paling mulia seperti Omar - semoga Allah meridhainya - tidak dapat bersabar dengannya; Dia -
semoga doa dan kesejahteraan Allah dilimpahkan kepadanya - menjawabnya dengan kata-kata yang tenang, kata-kata yang yakin kepada Tuhan, dan pasti kemenangan: "Saya adalah utusan
Allah," dan Rasul mematuhi perintah orang yang mengutusnya, " dan aku tidak durhaka kepadanya.” Ini adalah berkenaan dengan ketaatan. Maka bertawakkallah: “Dan Dialah penolongku,” Musa berkata:
“Tidak, sesungguhnya Tuhanku ada di sisiku.” (Asy-Syu’ara: 62). Para Rasul, semoga kesejahteraan dan keberkahan Allah tercurah kepada mereka, dalam kemenangan Allah SWT, dan kami memohon kepada
Allah SWT agar memberikan kami dari Kepercayaan kepada-Nya Yang meningkatkan keimanan dan ketakwaan kami.
قُل مَن يَرزُقُكُم مِّنَ السَّمٰوٰتِ وَالأَرضِKatakanlah: “Siapakah yang memberi rezeki
padamu dari langit dan dari bumi?”
20. Thaha:132. Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan solat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu.
Dan akibat (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa.
51. Adz-Dzariyat:56. Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.
51. Adz-Dzariyat:57. Aku tidak menghendaki rezki sedikitpun dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi-Ku makan.
51. Adz-Dzariyat:58. Sesungguhnya Allah Dialah Maha Pemberi rezki yang mempunyai kekuatan lagi sangat kukuh.
2. Al-Baqarah:127. Dan (ingatlah), ketika Ibrahim meninggikan (membina) dasar-dasar Baitullah bersama Ismail (seraya berdoa): "Ya Tuhan kami terimalah daripada kami (amalan kami),
sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".
5. Al-Ma'idah:27. Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan korban, maka diterima dari salah seorang dari
mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). Ia berkata (Qabil): "Aku pasti membunuhmu!." Berkata Habil: "Sesungguhnya Allah hanya
menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa."
47. Muhammad:12. Sesungguhnya Allah memasukkan orang-orang mukmin dan beramal saleh ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Dan orang-orang kafir bersenang-
senang (di dunia) dan mereka makan seperti makannya binatang. Dan jahannam adalah tempat tinggal mereka.
29. Al-Ankabut:17. Sesungguhnya apa yang kamu sembah selain Allah itu adalah berhala, dan kamu membuat dusta. Sesungguhnya yang kamu sembah selain Allah itu tidak mampu memberikan rezki kepadamu;
maka mintalah rezki itu di sisi Allah, dan sembahlah Dia dan bersyukurlah kepada-Nya. Hanya kepada-Nyalah kamu akan dikembalikan.
قُلِ اللهُKatakanlah: “Allah
10. Yunus:31. Katakanlah: "Siapakah yang memberi rezki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang kuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang
mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan siapakah yang mengatur segala urusan?" Maka mereka akan menjawab: "Allah."
Maka katakanlah "Mengapa kamu tidak bertakwa kepada-Nya)?"
وَإِنّا أَو إِيّاكُم لَعَلىٰ هُدًى أَو في ضَلٰلٍ مُّبينٍdan sesungguhnya kami atau kamu
orang-orang musyrik), pasti berada dalam kebenaran atau dalam kesesatan yang nyata.
﴾“Dan syafaat (pertolongan) di sisi-Nya hanya berguna bagi orang yang telah diizinkan-Nya. Sehingga bila dihilangkan ketakutan daripada hati mereka, mereka berkata, “Apakah yang telah difirmankan
oleh Rabbmu.” Mereka menjawab, “(Perkataan) yang benar,” dan Dia-lah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar.(Q.S. Saba’ 34:23)
Dalam ayat yang lepas Allah Ta’ala menyatakan bahawa apa yang orang-orang musyrik dakwa sebagai tuhan itu sedikitpun tidak dapat memberikan manfaat mahupun mudharat.
﴾"Dan mereka menyembah selain Allah, sesuatu yang tidak dapat mendatangkan bencana kepada mereka dan tidak (pula) memberi manfaat, dan mereka berkata,
"Mereka itu adalah pemberi syafaat kami di hadapan Allah." Katakanlah, "Apakah kamu akan memberitahu kepada Allah sesuatu yang tidak diketahui-Nya apa yang di langit dan tidak (pula) yang di bumi?"
Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan itu."(Q.S. Yunus 10:18)
Dalam ayat ini Allah Ta’ala menafikan pula dakwaan mereka bahawa syafaat atau pertolongan dari sisi-Nya diberikan kepada berhala-berhala atau sembahan-sembahan mereka sehingga
memberi dan memperoleh syafaat itu. Dia juga sekali-kali tidak akan mengizinkan sesiapa pun untuk meminta syafaat bagi orang-orang kafir.
berhala-berhala itu dapat memberikan syafaat kepada mereka di akhirat kelak. Ini kerana tidak berguna memohon syafaat daripada Allah kecuali bagi orang yang telah diizinkan-Nya untuk
Pada hari akhirat kelak seluruh manusia akan berdiri lama menunggu untuk mendapatkan syafaat.
Perkataan حَتّىٰ dalam ayat ini yang bermaksud ‘sehingga’ boleh difahami bahawa orang-orang yang mengharapkan syafaat dan pemberi syafaat menunggu-nunggu dengan penuh harap dan
Cemas sama ada mereka akan diizinkan untuk memberi syafaat ataupun tidak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan