Sabtu, 6 April 2024

Menu berbuka Puasa dengan Anakanda Aini Rohaya dan cucunda Husna



Kami masak ,sambal udang masak lemak kegemaran cucunda Husna dan anakanda Aini.  Daku masak guna Ibu sambal, mudah ja ,  Anis beli udang, masa balik.  Daku masak sotong kering berkacang ,
Masak goreng Gulai Tok Wan, Anis masakkan sayur Kobis Tauhu serta Soon kemaran Husna  dan Anis.  Popia goreng, Nanas Madu,  Bukan bermadu memang daku tak gemar.  Air Zus yang di order Aini.  Rasa melon dan Coffee.  Aini pengemar Coffee.

 

Nenas madu ini sangat manis.  Kalau bermadu memang bukan pilihan aku tapi Nanas Madu untuk berbuka ya memang daku suka.  Sebut Bermadu daku banyak dengar cerita sedih kak Hindon...Dia kata sikap suami yang macam baik tapi zalim bagi aku, pinjam telefon dia nak call isteri lain...Sikit aku tak gemar cerita macam tu...Daku kata betul lebih baik bujang sampai mati tak kecil hati..(Selingan)
Bukan suami pilihan perempuan kalau macam tu...
Bagi aku Rasullah ja boleh adil dalam bermadu...orang lain tak...Tak apa pilihan di tangan perempuan...Jangan mahu jika dirimu hendak dimadukan dan jangan cuba ganggu suami orang .  InsyaaAllah.. Eni akur itu....   


Ini adalah sotong kering tumis cabai yang di letakkan kacang tanah yg telah di tumbuk...Kegemaranku..
Sedap sangat.  Masa kecil sekolah rendah kami beli sotong bakar kantin Pak Mat...Sotong sebesar 1/3 tapak tangan di siram sambal kuah kacang...Sedap lah sangat.  Masa beli ada budak2 sebut Janggut Pak Mat..hihi...mereka nak bahagian janggut sotong...Sedap sangat


Ini masak lemak sambal udang petai...MaasyaaAllah sedap sangat kegemaran cucunda Husna.  Dan anakanda Aini.  Anis usaha keluar pergi beli untuk makanan kegemaran mereka berdua.  Sedap sungguh .  Agak pedas sikit ,  anis kata tahap pedas atas padaku jadi daku tumis agak pedas daku boleh makan aja ...tapi Husna rasa pedas jugak.


Sedap nya sambal Kering Tok Wan ni.  Ini sambal nostalgia Tok Wan masa duduk kat kebun,  Bila kami hantar lauk Pak akan perhangat jika tak habis.  Esok ada lagi yang tak habis Pak cantum dan keringkan...Hingga beberapa hari.  Bila kami datang ke kebun Pak ...kami yang tolong  habiskan  Gulai Kering Pak...Pak! Pak! Kami sayang !Pak.  Ini adalah gulai2 yang masih elok dlm peti sejukku daku masak macam pak masak.  Tapi daku tambah Halia, Bawang besar dan serai untuk tukar kepada aroma rendang letak kicap.../Amboi mak! sedap...hihihi


Ini Popia goreng di goreng bila dah hampir nak berbuka supaya rangup...Popia kabonara 
anis beli kedai frozen dan popia yg daku buat. 


Ini sayur kobis campur soun ,dan tauhu.  Letak santan.. Masak sayur "Kobis Tauhu Soun"...Haa tu nama dia...Anis suka kobis dgn tauhu  dan husna suka Soun tu...



Ini air melon dpd Zus dan air jaguing yang ku buat partinya letak susu.  sedap bukan main...
bukan puji diri tapi memang sedap di lidahku...hihi.


Aini beli Zus Coffee dan air Melon Strawberry...dan Husna pulak beli Lemonade.

Menu berbuka kami semalam Jumaat malam. 
Terima kasih Allah dan syukur dengan rahmat Allah terhadap makanan yg Allah anugerahkan 
kepada kami hari ini.  Wassallam.



Terbuka Puasa Awal: Wajib Qadha Atau Tidak?

Don Daniyal Nyanyi Berduet, Ikut Hukum Mazhab Mana Tu?

hukum apa yg mengharuskan nyanyian dan alat2 muzik...?
meskipon membolehkan...ia adalah harus dlm terkawal...
i

Buat wanita


 

Di antara waktu doa paling mustajab dalam solat

 

Di antara waktu doa paling mustajab dalam solat



Sunnah Yang Ditinggalkan Melayu

Di antara waktu doa paling mustajab dalam solat selain daripada semasa kita bersujud adalah ketika duduk Tawaruk (duduk dengan kaki kiri dihamparkan ke sisi kanan dan punggung di atas lantai) iaitu selepas bacaan Tasyahhud Akhir (Tahiyyat Akhir) dan sebelum memberi salam. Inilah waktu yang tidak pernah ditinggalkan dan sering Nabi Muhammad saw amalkan untuk permohonan doa.

Berdoa ketika ini adalah masyruk dan sunnah dengan disepakati oleh majoriti ulama. Malahan ada kalangan salaf dan khalaf menganggapnya wajib. Sebagaimana Tawus bin Kaisan mengarahkan sesiapa yang tidak membaca doa sebelum salam supaya mengulangi solatnya.

Daripada Ibn Masud: “Kemudian (selepas tasyahhud akhir) hendaklah memilih daripada doa-doa yang paling dikaguminya.”
-HR Bukhari dan Muslim

Di antara doa2 lain selepas bacaan Tasyahhud Akhir sebelum memberi salam yang khusus dan terbaik serta sering diamalkan oleh Rasullullah saw adalah dengan membaca doa berikut :

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ ، وَمِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ
“Ya Allah, Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari siksaan kubur, siksa neraka Jahanam, fitnah kehidupan dan setelah mati, serta dari kejahatan fitnah Almasih Dajjal.”
-HR. Bukhari dan Muslim

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، وَعَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : “إِذَا تَشَهَّدَ أَحَدُكُمْ ، فَلْيَسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْ أَرْبَعٍ ، يَقُولُ : اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِالدَّجَّالِ ”
Daripada Abu Hurairah Radliyallaahu’anhu, beliau berkata: “Rasulullah ﷺ bersabda: “Apabila salah seorang kamu telah bertasyahud (akhir), hendaklah dia memohon perlindungan Allah daripada empat perkara.” Iaitu dengan membaca (doa di atas).
-Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim
.
Dari Abu Hurairah Radliyallaahu’anhu, Rasulullah saw bersabda:

إِذَا فَرَغَ أَحَدُكُمْ مِنَ التَّشَهُّدِ الآخِرِ فَلْيَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنْ أَرْبَعٍ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ

“Jika salah seorang di antara kamu selesai tasyahud akhir (sebelum salam), mintalah perlindungan kepada Allah dari empat perkara:
(1) azab neraka jahannam,
(2) azab kubur,
(3) penyimpangan ketika hidup dan mati,
(4) keburukan Al masih Ad Dajjal.”
-HR Muslim

Mari kita berusaha menghafal, menghayati dan mengamalkan doa selepas bacaan Tasyahhud Akhir (Tahiyyat Akhir) ini untuk memohon perlindungan daripada Allah سبحانه وتعالى daripada 4 jenis perkara / fitnah besar tersebut.

Doa2 diatas dibaca semasa masih lagi didalam Solat iaitu sewaktu duduk didalam keadaan Tahiyat Akhir selepas selesai membaca kesemua bacaan tahiyat akhir solat SEBELUM Memberikan Salam dan menamatkan Solat.

 
Manakala Sewaktu Solat berjemaah, walaupun pada waktu itu mustajab dan disunatkan berdoa, TETAPI jika sebagai MAKMUM, kitaWAJIB MENGIKUTI IMAM. Jadi sekiranya sempat bolehlah membaca doa tersebut tetapi Jika Imam Telah Memberikan Salam iaitu Mengakhiri Solat Berjemaah Tersebut maka antum WAJIB Mengikut Imam memberi salam dan Menyelesaikan Solat Tersebut.

Maknanya Dijelaskan Lagi Jika Didalam Solat Berjemaah Setelah Kita Selesai membaca Tahiyat Akhir itu, Sementara Imam BELUM MEMBERIKAN SALAM Untuk Mengakhiri Solat jemaah maka selagi itu dibolehkan membaca Doa2 Tersebut Akan TETAPI jika sewaktu membecanya Imam Sudah Memberikan Salam untuk menamatkan Solat Tersebut maka Antum semua WAJIB Berhenti membaca Doa itu dan memberikan Salam Kerana Kewajipan mengikut imam Itu Lebih utama Seperti disebutkan didalam Hadis, Rasulullah saw bersabda:

إِنَّمَا جُعِلَ الْإِمَامُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ فَإِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوا وَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا وَإِذَا سَجَدَ فَاسْجُدُوا وَإِنْ صَلَّى قَائِمًا فَصَلُّوا قِيَامًا وَنَزَلَ لِتِسْعٍ وَعِشْرِينَ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ آلَيْتَ شَهْرًا فَقَالَ إِنَّ الشَّهْرَ تِسْعٌ وَعِشْرُونَ

“Sesungguhnya imam itu dijadikan untuk diikuti. Maka jika dia bertakbir, maka bertakbirlah kamu. Jika dia rukuk, maka rukuklah kamu. Jika dia sujud, maka sujudlah kamu. Jika dia solat dengan berdiri, maka solatlah kamu dengan berdiri.”
-HR Bukhari dan Muslim

Maka Doa ini Sangat Dituntut untuk membacanya dikala Kita semua Bersolat sunat sendirian, Jangan Lepaskan Peluang ini.. InshaALLAH..

Wallahualam..

Rumahtangga Rasullullah

 

Rumahtangga Rasullullah




Rumahtangga Rasullullah.

 Rumahtangga Rasullullah ada rumahtangga tersempurna. Kata ibnu Masood "Sekalipun sisa hidupku tinggal 10 hari aku pastikan aku bertemu Alah tidak dalam keadaan bujang" Nabi bersabda: Ajarkan anak kamu 3 perkara.
 1) Ajar mereka sampai boleh kasih pada Nabi.
 2) Sampai dia boleh menyintai ahli keluarga nabi...Saidatina Fatimah Saidina            Ali, anaknya hasan dan husin ,Saidatina Fatimah, Saidatina Khadijah,                    Aishah...
 3) Ajarlah mereka membaca Al Quran. Keluarga Nabi Ahlulbait, ambil sedikit         sahaja tentang dunia...Nabi ditawarkan emas sebesar bukit Uhud...Nabi pula         suka bergaul dengan orang miskin. Bukan materialnya menjadi kehendak             semata2... Saidina Ali berkata, Rasullullah barsabda:

       Orang yang paling teguh kedudukannya di Titian Siraj ialah orang yang               menyintai Keluarga Rasullullah"

Solat witir,

 





Soalan:

Assalamu’alaikum tuan Mufti, saya ingin bertanya tentang tatacara solat witir yang manakah lebih afdhal untuk dilakukan. Adakah secara tiga rakaat satu salam atau tiga rakaat dua salam ?

Jawapan:

Wa’alaikumussalam w.b.t

Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.

Kalimah witir atau sebutannya وَتْر / وِتْر  watru dan witru dari sudut bahasanya membawa maksud tunggal (bilangan yang ganjil) iaitu kalimah yang berlawanan dengan syafa’ (genap). Dari sudut istilah pula, witir bermaksud: ‘’Solat tertentu yang dilakukan pada waktu yang tertentu yang menutup solat-solat malam, sama ada ia dilakukan pada awal malam, pertengahan, atau pengakhiran malam’’. Bilangan rakaatnya adalah bilangan yang ganjil dan disebabkan itulah ia dinamakan sebagai witir.

Solat witir merupakan antara ibadah yang sangat digalakkan kepada setiap umat Islam. Ini dapat dilihat berdasarkan beberapa riwayat yang menceritakan tentang anjuran dan galakan melakukan solat ini. Antaranya berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A beliau berkata:

أَوْصَانِي خَلِيلِي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِثَلاَثٍ: صِيَامِ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ، وَرَكْعَتَيِ الضُّحَى، وَأَنْ أُوتِرَ قَبْلَ أَنْ أَنَامَ

Maksudnya: Kekasihku (Rasulullah S.A.W) berwasiat kepadaku supaya melakukan tiga perkara iaitu: Berpuasa tiga hari pada setiap bulan, dua rakaat Dhuha dan melakukan solat witir sebelum tidur.

Riwayat Al-Bukhari (1981)

Begitu juga berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Umar R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

اجْعَلُوا آخِرَ صَلاَتِكُمْ بِاللَّيْلِ وِتْرًا

Maksudnya: Jadikanlah solat witir sebagai solat terakhir kamu pada waktu malam.

Riwayat Al-Bukhari (998)

Berkenaan dengan kaifiat atau tatacara mengerjakan solat witir pula, berikut merupakan beberapa cara yang disebutkan oleh para ulama berkaitan perlaksanaan solat witir:

Pertama: Solat witir satu rakaat.

Di sisi majoriti ulama, adalah dibolehkan untuk seseorang itu menunaikan solat witir sebanyak satu rakaat sahaja. Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Ibn Umar R.Anhuma bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

الْوِتْرُ رَكْعَةٌ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ

Maksudnya: Witir adalah satu rakaat di akhir malam (penutup solat malam).‏

Riwayat Muslim (752)

Kami menyatakan bahawa sekurang-kurang solat witir adalah sebanyak satu rakaat, tetapi makruh melakukannya satu rakaat sahaja. Sekurang-kurang sempurna solat witir ialah tiga rakaat, iaitu melakukannya secara dua rakaat bersambung dan satu rakaat lagi berasingan. Sementara yang paling sempurna adalah melakukannya sebanyak sebelas rakaat dengan mengucap salam selepas setiap dua rakaat dan diakhiri dengan satu rakaat.

Perbahasan lanjut berkenaan isu ini telah kami kupas menerusi pautan berikut https://bit.ly/31YB3Kk

Kedua: Solat witir sebanyak tiga rakaat.

Dalam kategori ini, solat witir tiga rakaat boleh dilakukan dengan dua cara berikut:

  • Solat tiga rakaat witir dengan satu salam.

Cara seperti ini turut menepati sunnah Nabi S.A.W. Yang membezakan di antara solat tiga rakaat witir dengan satu salam dengan solat maghrib adalah bilangan tasyahhud di dalamnya. Solat tiga rakaat witir dengan satu salam ini cuma mempunyai satu tasyahhud, manakala solat maghrib adalah sebanyak tiga rakaat dan dua tasyahhud.

  • Solat dua rakaat kemudian beri salam. Kemudian diikuti dengan solat satu rakaat sesudahnya.

Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Ibn Umar R.anhuma beliau berkata:

كَانَ يُسَلِّمُ بَيْنَ الرَّكْعَةِ وَالرَّكْعَتَيْنِ فِي الْوِتْرِ، حَتَّى يَأْمُرَ بِبَعْضِ حَاجَتِهِ‏

Maksudnya: Baginda S.A.W memberikan salam di antara satu rakaat dan dua rakaat ketika solat witir, sehingga baginda mengarahkan kepada sebahagian keperluannya.‏

Riwayat Al-Bukhari (991)

Begitu juga sebuah riwayat yang juga daripada Ibn Umar beliau berkata:

أنَّهُ صَلَّى الله عليه وسلم كَانَ يفصلُ بَينَ الشَّفَعِ وَالوِتْر

Maksudnya: Sesungguhnya baginda S.A.W pernah memisahkan di antara solat syafa’ dan juga witir.

Riwayat Ahmad (2/76)

Bagi menjawab persoalan tentang tatacara yang lebih utama (afdhal) di antara tiga rakaat satu salam atau tiga rakaat dua salam, maka kami kongsikan kaedah fekah yang berikut:

ما كان أكثر فعلا كان أكثر فضلا

Maksudnya: Lebih banyak sesuatu perbuatan, lebih banyak fadhilatnya (kelebihan).

Kaedah ini menjelaskan bahawa sesuatu perbuatan dan amalan itu akan mendapat ganjaran dan fadhilat yang lebih bergantung kepada kadar usaha atau nilaian yang besar. Kaedah ini diambil berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan daripada A’isyah R.Anha bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

وَلَكِنَّهَا عَلَى قَدْرِ نَصَبِكِ - أَوْ قَالَ - نَفَقَتِكِ

Maksudnya: Akan tetapi ia (ganjaran) adalah mengikut kadar usaha kamu - atau belanja (yang kamu keluarkan).

Riwayat Muslim (1211)

Imam Al-Nawawi Rahimahullah dalam syarahan beliau ke atas hadis ini berkata:

هَذَا ظَاهِرٌ فِي أَنَّ الثَّوَابَ وَالْفَضْلَ فِي الْعِبَادَةِ يَكْثُرُ بِكَثْرَةِ النَّصَبِ وَالنَّفَقَةِ وَالْمُرَادُ النَّصَبُ الَّذِي لَا يَذُمُّهُ الشَّرْعُ وَكَذَا النَّفَقَةُ

Maksudnya: Ini adalah jelas dalam menunjukkan bahawa pahala dan fadhilat dalam ibadah akan lebih banyak dengan banyaknya usaha dan belanja. Dan yang dimaksudkan dengan usaha dan belanja adalah yang tidak dicela oleh syarak. Rujuk Al-Minhaj Syarah Sahih Muslim, Al-Nawawi (8/153).

Begitu juga kata Imam Al-Zarkasyi yang menyebut: ‘’Suatu amalan itu selagi mana ia banyak dan berat maka ia lebih afdhal berbanding yang tidak sedemikian’’. Rujuk Al-Mantsur fil Qawa’id, Al-Zarkasyi (2/415).

Oleh itu para ulama menyatakan bahawa beberapa amalan berikut adalah sebagai contoh bagi kaedah di atas seperti solat sunat yang dilakukan secara duduk tanpa sebarang keuzuran mendapat separuh ganjaran berbanding solat sunat yang dilakukan secara berdiri. Begitu juga sedekah orang yang berkemampuan dengan jumlah RM 10 lebih afdhal berbanding RM 1.

Kata Imam Al-Suyuthi Rahimahullah: ‘’Oleh yang demikian, memisahkan solat witir adalah lebih afdhal berbanding menyambungkannya (melakukan dengan satu salam).’’ Rujuk Al-Asybah wal-Nazhair, Al-Suyuthi (Hlm. 271).

Penutup

Sebagai kesimpulan kami menyatakan bahawa solat witir yang dilakukan secara tiga rakaat dua salam adalah lebih afdhal berbanding solat witir yang dilakukan secara tiga rakaat satu salam. Ini kerana berlakunya pertambahan niat, pertambahan takbir, dan juga salam.

Akhir kalam, semoga pencerahan ini memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.

Rasullullah Menyinari Kegelapan Hidup

 


Rasullullah Menyinari Kegelapan Hidup


PRAKATA
Segala puji bagi Allah yang mengutuskan para Rasul-Nya dengan membawa
keterangan dan petunjuk. Tujuannya agar mereka mengeluarkan manusia daripada kegelapan kepada cahaya, dan menunjukkan kepada mereka jalan Allah Yang Maha Agung lagi Terpuji.

Selawat dan salam ke atas sebaik-baik Rasul dan semulia-mulia pendakwah; Saidina Muhammad s.a.w., penyudah segala rasul. Oleh itu Allah menjadikan sirahnya sebagai contoh teladan kepada setiap mukmin dalam semua aspek kehidupan mereka; kecil dan besar. Syariat yang dibawa Baginda juga adalah penyudah segala syariat. Oleh itu Allah menjadikan risalah Baginda sebagai risalah yang paling sempurna, memenuhi keperluan manusia di pelbagai suasana dan zaman. Selawat dan salam ke atas Baginda s.a.w. dan para sahabatnya yang membawa petunjuk lagi berbakti; golongan yang diketahui Allah kesejahteraan fitrah, kebenaran aqidah dan keagungan pengorbanan mereka. Lantaran itu Allah memuliakan mereka melalui tanggungjawab menyampaikan risalah Islam kepada seluruh manusia di muka bumi ini. Mereka sanggup mengalirkan darah dan meninggalkan tanah air demi memperjuangkan risalah Islam. Mereka melakukan semua itu sehingga berjaya menunaikan tanggungjuwab yang diamanahkan, menyampaikan risalah, memberikan nasihat kerana Allah dan Rasul-Nya. Mereka memiliki jasa kepada kemanusiaan yang tidak mampu digambarkan. 

Setiap orang Islam terhutang budi kepada mereka sehingga hari Kiamat. Semoga keredhaan Allah menjadi milik mereka dan milik sesiapa sahaja yang menyintai mereka serta memperjuangkan panji-panji dakwah selepas mereka sehingga hari kiamat. Catatan ini saya tulis secara tergesa-gesa dan ketika itu saya sedang sakit tenat. Iaitu selepas saya menyampaikannya dalam beberapa kuliah kepada mahasiswa tahun pertama Fakulti Syariah. Dalam catatan tersebut saya cungkilkan beberapa aspek qudwah yang terdapat dalam sirah Rasulullah s.a.w.. Setiap individu Islam, para pendakwah, ulama dan fuqaha hendaklah meneliti dan sentiasa meneliti sirah Baginda s.a.w.. Supaya mereka memiliki kemuliaan lantaran mengambil teladan daripada Rasulullah s.a.w.. Agar mereka
juga mampu membuka pintu kejayaan dakwah kepada manusia dan mendapat keredhaan Allah serta segala amalnya diterima. Mudah-mudahan mereka mendapat kemuliaan berada
bersama Rasulullah s.a.w. di dalam syurga yang kekal abadi. Sesungguhnya Allah berfirman:


"Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya, akan dimasukkan oleh
Allah ke dalam Syurga yang mengalir dari bawahnya beberapa sungai,
mereka kekal di dalamnya; dan itulah kejayaan yang amat besar."
 
                                                                                                (An-Nisa':  13)


Saya membahagikan perbincangan ini berdasarkan metodologi berikut;

A. Muqaddimah. Ia mengandungi dua perbincangan;
􀂃 Membincangkan keistimewaan sirah Rasulullah s.a.w. dan faedah mempelajarinya.
􀂃 Membincangkan sumber sirah dan rujukannya yang sahih.
www.dakwah.info 4

B. Fiqh sirah. la mengandungi 10 bahagian
• Kehidupan Baginda sebelum diutuskan menjadi Rasul
• Kehidupan Baginda selepas menjadi Rasul sehingga hijrah ke Habsyah
• Kehidupan Baginda selepas hijrah ke Habsyah sehingga hijrah ke Madinah.
• Penghijrahan Baginda sehingga kedudukan Baginda stabil di Madinah.
• Peperangan Baginda bermula dari peperangan Badar sehingga Pembukaan         Makkah.
• Perkembangan Islam di semenanjung tanah Arab selepas Pembukaan                   Makkah.1
• Kehidupan Baginda selepas Pembukaan Makkah sehingga kewafatan.
• Ciri-ciri perundangan Islam di Madinah.
• Akhlak Baginda serta fitnah orientalis dan missionaris.
• Pengaruh Baginda dan risalahnya kepada alam.
Saya memohon kepada Allah agar memberi taufiq kepada saya untuk meneliti dengan detil Sirah Nabi s.a.w. dalam tempoh masa yang singkat dan tergopoh-gapah ini. Supaya matlamat pengajaran subjek ini di Kuliah Syariah dapat dicapai. Pihak Kuliah Syariah sedang berusaha menanam minat kepada para mahasiswa dan mahasiswinya agar mempelajari pengajian Sirah Baginda yang bersih. Oleh itu mereka akan membawa nilai-nilai dan pengajaran sirah ke dalam jiwa mereka. Hasilnya, sikap istiqamah, perjalanan hidup yang bersih dan usaha-usaha pengislahan yang mereka lakukan akan menjadi teladan kepada orang
ramai. Hingga seolah-olah Rasulullah s.a.w. hidup dalam kehidupan umat Islam umpama sinaran mentari yang menyinari kegelapan kehidupan mereka. la membekalkan tenaga kepada hati, akal dan tingkah laku mereka. Lantaran itu kemurniaan, istiqamah dan idealisme masyarakat Islam dapat dikembalikan. Sekaligus bakal menempatkan mereka sekali lagi di persada kepimpinan dan peneraju bangsa-bangsa di dunia. 

Firman Allah Taala mengenai umat Islam dapat dicapai sekali lagi:  3 .   "Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan
bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala
perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk
dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar
iman)."

HADIS PALSU POPULAR BERTEBARAN DALAM MASYARAKAT MELAYU

Apa. Khabar..